Kvinde på motionscykel
Varier din træning –

så kan du sagtens træne hver dag.

© iStock

Kan jeg træne hver dag?

Skal kroppen have fridage til at restituere, eller kan du give den gas med træningen hver dag? Her får du svaret.

Varier din træning

Der er intet i vejen for, at du motionerer dagligt, men variation er nøgleordet, så for de fleste af os vil det ikke være nogen god idé at løbe en lang tur hver eneste dag. Du kan til gengæld godt tage fx spinning mandag, styrketræning tirsdag, yoga onsdag og så fremdeles. 

Når du træner, sker der mikroskopiske bristninger i bl.a. muskler og sener, og det tager tid for din krop at reparere skaderne. Til gengæld er det samme proces, der gør dig klar til at klare næste træningspas endnu bedre, fordi kroppen ikke bare reparerer, men også forbedrer sig selv. 

Hvis du vil være sikker på, at du er klar til en ny omgang træning, er der fire områder, som du kan arbejde målrettet med at optimere. 

Sådan restituerer du optimalt

1. Variation
Ud over at variere din træning skal du også huske at varme op. En ordentlig opvarmning forebygger skader og gør dig mentalt klar til at præstere. 

2. Kost
Træner du hårdt, kan du få brug for at spise mere – særligt protein og kulhydrat. Overvej et restitutionsmåltid. Det kunne fx være en kakaomælk.

3. Søvn
Dine timer i drømmeland har stor betydning for din restitution. Sov nok timer – for mange vil det være 8-9 timer – og gå gerne i seng på samme tid hver dag.

4. Psyke
Find det, der lader dine mentale batterier op. Hvad end det er sociale aktiviteter eller daglig meditation, så er dit hoveds restitution lige så vigtig som din krops.


Artiklen blev bragt i I FORM nr. 3/2020


Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: