Kvinde løber og kvinde går
Tag fri for fitness

og hop i enten vandresko eller løbesko.

© Jakob Helbig

Sådan kombinerer du gang og løb

Elsker du at gå, så fortsæt endelig med det, men har du også lyst til at prøve kræfter med løb, så hold dig endelig ikke tilbage. Få tips til, hvordan du kombinerer de to motionsformer.

21. maj 2019 af Esther Baltzer

Derfor skal du kombinere gang og løb

Gang og løb er begge fremragende motionsformer, men kombinerer du de to, opnår du endnu flere fordele.

  • Gang er en god måde at opbygge udholdenhed på og vænne kroppen til at være i gang i lang tid.
  • Går du direkte fra sofaen og i gang med løb, er det virkelig hårdt for dine led og sener. Kombinerer du løb med gang, reducerer du belastningen.
  • Vejer du lidt for meget, er løb ekstra hårdt for dine led, så her vil et kombiprogram være et godt valg.
  • Trap langsomt op. Lader du din kondition afgøre tempoet, vil du højst sandsynligt gå for hurtigt frem. Det skyldes, at din kondition og dine muskler udvikler sig hurtigere end dine led og sener.
  • Følg vores program her på siden, hvor du går og løber tre gange om ugen. Det er en god måde at komme i gang med løb på, samtidig med du beholder motivationen og ikke overbelaster kroppen. Programmet fokuserer på minutter og ikke på tempo. Det er først relevant, når du er vant til at løbe og kan løbe ca. 4-5 km i stræk. 

Program – Sådan kombinerer du gang og løb

Følger du vores kombiprogram, skal du gå og løbe tre gange om ugen. 

Gevinster ved gang og løb

  • Du kan træne i længere tid, end hvis du bare løber
  • Du øger din forbrænding og din kondition, i forhold til hvis du bare går
  • Du sænker belastningen af dine led og muskler og dermed din risiko for skader

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: