En rask gåtur er perfekt - og slankende - hverdagsmotion.

Gå dig slank

Det er genialt at gå, hvis du vil tabe dig, da du forbrænder kalorier uden at blive ekstra sulten.Tab 5 kilo på 10 uger med med en rask gåtur hver dag med I FORMs succesprogram.

20. januar 2017 af I FORM

Rask gang har i efterhånden rigtig mange undersøgelser vist sig at være genial slankemotion, der giver dig mulighed for at forbrænde en masse kalorier uden at blive så sulten, at du blot spiser dem igen.

Se succesprogrammet her:

PROGRAM: Gå dig slank - og tab et halvt kilo om ugen

Derfor bliver du slank af at gå

  • Du får det gjort
    Gang er ifølge undersøgelser en meget effektiv slankemotion, fordi du ganske enkelt ikke så let springer en gåtur over. Mens en løbetur eller en tur i motionscentret kan synes uoverkommelig på travle og trætte dage, så kan de fleste næsten altid tage sig sammen til at gå en tur.

  • Du stresser ned
    Det er næsten umuligt at tabe sig, hvis stresshormonerne pumper rundt i kroppen. De modarbejder på alle måder et vægttab (især på maven). Går du mindst en halv time i frisk luft om dagen, forebygger du stress.


  • Du forbrænder kalorier 
    Du forbrænder ca. 300 kcal i timen ved at gå, men du styrker også din forbrænding på længere sigt. Gang styrker nemlig musklerne især i balder og lår, og det giver dig på sigt en øget forbrænding. Find gerne nogle trapper eller bakker på din rute. Jo mere muskelmasse du har i kroppen, jo mere forbrænder din krop, bare på at holde sig i gang.


LÆS OGSÅ: En skridttæller får dig til at gå 1,5 km mere - hver dag!

Din appetit holdes i stik
Når du bruger gang som motionsform, kan du meget nemmere holde styr på dit kalorieindtag - særligt efter træning.


DIN SULT EFTER GANG
Når du dyrker lavintens motion som gang, finder din krop en stor del af sit brændstof i dine fedtdepoter. Et lille fald i dine fedtdepoter truer ikke kroppen nævneværdigt og får ikke blodsukkeret til at falde – og dermed heller ikke kroppen til at sende sultsignaler til hjernen. 

Når du går, hiver kroppen sin energi fra dine fedtdepoter.


DIN SULT EFTER LØB
Når du dyrker højintens motion, skal din krop bruge en stor del af sit brændstof fra sukkerdepoter i muskler og blod. Det får dit blodsukker til at falde – og kroppen til at skrige af sult, fordi et faldende blodsukker er signal om, at der er ved at være mangel på mad.

Når du løber, tager kroppen sin energi fra sukkeret i dine muskler og dit blod.

16.000 skridt til en slank talje

De fleste af os ved godt, at anbefalingen ligger på 10.000 skridt om dagen, og det er også fint, hvis det kun gælder sundheden. Undersøgelser viser dog, at der skal lidt mere til, hvis du skal bruge gang som regulær slanketræning. Men husk, at alt tæller med. Du behøver ikke gå alle dine skridt som regulære gåture, men kan sagtens få nogle af dine skridt sat ind på kontoen ved at sørge for altid at være den, der smutter ud med skraldespanden eller henter æbler i kantinen.

* Er du under 40-50 år, kan du med fordel gå ca. 12.000 skridt om dagen. Børn skal helst op på omkring 15.000 skridt om dagen.

Hvis du for alvor vil holde styr på dine skridt, kan en skridttæller være et fint og motiverende redskab. Undersøgelser har vist, at du går mere, hvis du har en skridttæller på, end hvis du ikke har. Men tænk dig om, før du køber. Mange modeller måler temmelig upræcist. Du skal typisk op i en prisklasse på 300-400 kr., før du kan være sikker på, at tælleren virker.

Gang i hverdagen

En gåtur om dagen kan gøre meget, men sørger du dertil for at gå så mange skridt som muligt i din hverdag, får du hurtigt en halv times “gratis” motion ekstra om dagen. Derved kan du forbrænde ca. 3500 kcal ekstra om ugen, svarende til et vægttab på ½ kilo om ugen.


  • Sørg altid for at have et par gode gåsko i tasken eller under skrivebordet, så du altid er klar til at gå til mødet ude i byen eller tage en lille tur i frokostpausen. Stil bilen et stykke væk fra dit bestemmelsessted. Tag fx altid p-båsen, der ligger længst fra indgangen til din arbejdsplads eller supermarkedet. Den er sikkert ledig!
  • Brug så vidt muligt gang som transport. Gå gerne en lille hyggelig omvej, når du er på vej fra A til B på gåben.
  • Brug konsekvent trapperne i stedet for elevator og rulletrappe.
  • Rejs dig og gå over til en kollega med beskeden, i stedet for at sende en mail.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler