5 tips til ømme benmuskler

Giver du den gas til træning, har du sikkert ofte ømme og spændte benmuskler. Se her, hvad du kan gøre.

Kvinde masserer sine ben

MASSAGE er en af de metoder, der kan reducere ømheden i dine benmuskler efter træning.

© iStock

Sådan slipper du af med ømme benmuskler

1. Varm ned

Du reducerer ømheden, hvis du efter hård træning bruger 5 min. på at varme ned. Fx ved at gå eller lunte efter en lang løbetur.

Sådan strækker du ud efter løbetræningen

2. Op med benene

Smæk stængerne op efter træning, så dine fødder er højere end dit hjerte. Dermed hjælper du det blod, der har samlet sig i dine benmuskler under træningen, til at cirkulere tilbage igen.

3. Læg et kompres

Varme virker lindrende på ømme muskler. Lav et kompres ved at varme to våde vaskeklude i mikroovnen i 1-2 minutter, og læg dem på dine benmuskler. Fjern kludene, når de er kolde.

4. Massér med bold

Giv musklerne en omgang massage. Massér med en tennisbold, så du kan trykke godt til, og brug gerne en creme med mentol.

Du kan også massere benene med en foam roller.

5. Gå dagen derpå

Studier viser, at let træning som fx en rask gåtur dagen efter kan reducere ømheden.

Derfor får du ømme muskler

Når du anstrenger dig til træning, rives der muskelfibre over. Det skaber inflammation, som kroppen forsøger at bekæmpe, og det er denne proces, der giver ømme muskler.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background