Kvinde masserer sine ben
© iStock

5 tips til ømme benmuskler

Giver du den gas til træning, har du sikkert ofte ømme og spændte benmuskler. Se her, hvad du kan gøre.

27. juni 2017 af Mette Bundgaard & Inge Eriksen

Sådan slipper du af med ømme benmuskler

1. Varm ned

Du reducerer ømheden, hvis du efter hård træning bruger 5 min. på at varme ned. Fx ved at gå eller lunte efter en lang løbetur.

Sådan strækker du ud efter løbetræningen

2. Op med benene

Smæk stængerne op efter træning, så dine fødder er højere end dit hjerte. Dermed hjælper du det blod, der har samlet sig i dine benmuskler under træningen, til at cirkulere tilbage igen.

3. Læg et kompres

Varme virker lindrende på ømme muskler. Lav et kompres ved at varme to våde vaskeklude i mikroovnen i 1-2 minutter, og læg dem på dine benmuskler. Fjern kludene, når de er kolde.

4. Massér med bold

Giv musklerne en omgang massage. Massér med en tennisbold, så du kan trykke godt til, og brug gerne en creme med mentol.

Du kan også massere benene med en foam roller

5. Gå dagen derpå

Studier viser, at let træning som fx en rask gåtur dagen efter kan reducere ømheden.

Derfor får du ømme muskler

Når du anstrenger dig til træning, rives der muskelfibre over. Det skaber inflammation, som kroppen forsøger at bekæmpe, og det er denne proces, der giver ømme muskler.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler