Få stærke ben og baller – uden at belaste knæene

Savner du sved på panden, men er knæene ikke i form til løb og spring? Så har vi træningsprogrammet til dig – sæt blot videoen på, så er du i gang!

Kvinde træner ben udenfor

STYRKETRÆNING | Du kan sagtens træne, selvom knæene driller – prøv vores effektive balletræning på video her.

© iStock

Hop og eksplosive øvelser er ikke lige sagen, hvis knæene knager. Det er heller ikke specielt rart at hvile knæene på gulvet. Derfor har vi skræddersyet to træningsprogrammer til ben og baller, der undgår netop de ting. Du får sved på panden – uden at belaste knæene unødigt.

Der er både et program uden udstyr og et program, hvor du skal bruge en elastik. Begge træninger tager kun 15 minutter, så du nemt kan passe dem ind i en travl hverdag. Sæt blot videoen på, så er du i gang.

Vores kompetente træner viser alle øvelserne undervejs – du skal bare følge med!

Hvis du har en decideret skade i knæene, er det ikke sikkert, at programmerne egner sig til dig. Husk at mærke efter – og opsøg en fysioterapeut, hvis du har brug for øvelser, der passer til netop dine knæproblemer.

Træn med på video

Kvinna tränar rumpa
© I FORM

Balletræning, der skåner knæene

Vil du gerne undgå at hoppe eller have dine knæ i gulvet, så er dette effektive træningsprogram noget for dig!

Prøv træningen her

Kvinde træner baller med elastik
© I FORM

Balletræning med elastik, der skåner knæene

Træn dine ben, lår og baller effektivt og skånsomt med dette program. Du skal bruge en lille elastik eller en lang elastik med knude på.

Prøv træningen her

Begge træningsprogrammer består af 2 runder med 5 øvelser for lår og baller – men din mave og ryg bliver også sat på arbejde undervejs.

Hvorfor skal jeg træne lår og baller, når jeg har ondt i knæet?

Lårmusklerne hæfter på knæet, så det er vigtigt at træne lår for at styrke muskulaturen omkring knæet. Ligeledes er det godt at træne baller for at opnå en stærk bagside. Ballen er nemlig kroppens største muskel, der hjælper med at holde kroppen oprejst.

Muskler og sener i knæ

STYRKETRÆNING | Styrker du benmusklerne på både for- og bagside, giver du dine knæ de bedste forudsætninger for at holde sig stabile.

© iStock

3 fordele ved elastiktræning

Elastiktræning er et effektivt valg, hvis du vil styrke dine muskler og sener uden at bruge vægte. Det har desuden følgende fordele:

  • Skånsom træning: Træn effektivt med modstand – men uden at overbelaste kroppen.
  • Vælg selv niveau: Styr nemt din belastning ved at bruge elastikker af forskellig styrke.
  • Træn hvor som helst: Elastikker er nemme at have med i tasken, så du kan træne, hvor end det passer dig.

Men husk, at den bedste motion er den, du får dyrket! Har du ikke en elastik liggende derhjemme, så vælg blot træningsprogrammet uden elastikker. Det er lige så effektivt og skånsomt for knæene!

Sådan kommer du i gang med I FORMs onlinetræning

Klik her eller på 'Onlinetræning' i menuen, så er du i gang. Du behøver hverken maskiner eller vægte. Blot du har lidt plads omkring dig og er med på at svede – så er vi klar til at træne med dig.

Udvid punkterne nedenfor, og læs mere om de forskellige funktioner:

Her finder du onlinetræningen

Her finder du onlinetræningen

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Du er nu klar til at træne.

Sådan vælger du niveau og tid

Sådan vælger du niveau og tid

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Tryk på "Vælg tid og niveau" øverst på skærmen.
  3. Vælg ønsket niveau og tid, og tryk "Gem træningsvalg".
  4. Nu ser du en liste af videotræninger, der matcher dine vælg.

TIP: Vil du ændre dit træningsvalg? Klik blot på "Tilpas" i højre hjørne. Så har du mulighed for at vælge nye præferencer.

Sådan ser du de specifikke øvelser

Sådan ser du de specifikke øvelser

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Vælg en vilkårlig videotræning.
  3. Under "Øvelser" kan du se de øvelser, der indgår i programmet.
  4. Klik på en af øvelserne for at se en video af, hvordan du udfører øvelsen. Du kan også læse mere om øvelsen på denne side.
  5. Klik tilbage for at fortsætte din videotræning.

Sådan læser du mere om træningsprogrammet

Sådan læser du mere om træningsprogrammet

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Vælg en vilkårlig videotræning.
  3. Scroll ned under videoen, og tryk på "Om programmet".
  4. Her kan du læse mere om programmets varighed, niveau og krav til udstyr.

Sådan bruger du kapitlerne i programmet

Sådan bruger du kapitlerne i programmet

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Vælg en vilkårlig videotræning, og afspil træningen.
  3. I bunden af videoen kan du se en række billeder af de kommende øvelser. Tryk på et af disse billeder for at springe frem til den pågældende øvelse.

TIP: Funktionen kan fx bruges til at springe visse øvelser over.

Sådan gemmer og fjerner du en video som favorit

Sådan gemmer og fjerner du en video som favorit

  1. Tryk på "Onlinetræning" i menuen.
  2. Vælg en vilkårlig videotræning, og tryk på hjertet i videoens øverste højre hjørne.
  3. Videoen er nu gemt som favorit, og du kan finde den under "Min side" i kategorien "Mine favoritter".
  4. Du kan også tilføje videoen som favorit direkte på programmets side ved at trykke på "Tilføj som favorit" lige under videoen.
  5. Tryk blot på "Fjern som favorit", eller klik på hjertet igen for at slette videoen fra dine favoritter.

Her finder du din favoritside

Her finder du din favoritside

  1. Tryk på "Min side" i menuen.
  2. Tryk på "Mine favoritter".
  3. Du kan nu se en oversigt over alt, du har gemt som favorit.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Resten af året gratis


Newsletter background