Træt kvinde med en kop kaffe ved sin computer

Melder trætheden sig efter frokost? Så snup en lille rask gåtur. Det giver frisk ilt til hjernen, og samtidig får du klaret lidt af dagens motion.

© Colourbox

5 grunde til, du konstant føler dig træt

Befinder du dig konstant i en zombie-lignende tilstand, fordi du er så træt? Så er det måske en god idé at være opmærksom på disse 5 ting!

10. marts 2016 af Anja Bruneskjold

Selvom du får dine 7-8 timers søvn hver eneste nat, kan du sagtens være supertræt og udmattet. Vi har samlet en række potentielle årsager til dit lave energiniveau.

1. Du er dehydreret

Du tror måske, du drikker rigeligt med væske i løbet af dagen. Men selvom du ikke føler dig tørstig, kan du faktisk sagtens mangle væske, hvilket bl.a. kan vise sig i form af træthed, svimmelhed, hovedpine og koncentrationsbesvær. Sørg derfor for at drikke mellem 6 og 8 glas vand om dagen!

Sæt turbo på træningen med et lækkert træningssæt! Få top og tights + 3 nr. af I FORM for kun 99,-

2. Dine alkoholvaner

At drikke et glas vin eller en skarp efter en hektisk dag kan sammenlignes lidt med at tage en sovepille, for alkoholen virker bedøvende og får dig til at falde til ro. Problemet er bare, at du ikke sover lige så godt og lige så længe, når du har alkohol i blodet. Derfor kan det være en god idé at se dine alkoholvaner efter i sømmene. Måske forhindrer de dig i at få en god nats søvn?

3. For lange middagslure

Det er videnskabeligt bevist, at en powernap på ca. 20 minutter kan få dig op i gear og gøre dig frisk. Men sover du længere end dét, når du lige akkurat at komme ned i den dybe del af søvnen, og dermed risikerer du i stedet at være endnu mere træt, når du vågner.                                          

4. Du mangler mineraler

Mangler du bare ét enkelt vitamin eller mineral, kan det bringe hele dit system ud af balance og føre til træthed og tristhed. Særligt jern er vigtigt for dit energiniveau. Du kan bl.a. få jern fra kød, fisk og fjerkræ, men også i frø, tang, linser, brød og grøntsager. Har du en mistanke om, at du går rundt og mangler vitaminer, så kontakt din læge, så du kan få det undersøgt. 

 

5. Du lider af søvnapnø

Lidelsen er yderst sjælden, så der er ingen grund til panik! Ved søvnapnø holder man pauser i sin vejrtrækning i løbet af søvnen, og det gør, at den afbrydes flere gange i løbet af natten. Det er dog ikke så farligt, som det måske lyder. Symptomer på søvnapnø kan bl.a. være snorken og morgen-hovedpine. Men lidelsen skal fastslås af en læge.


En hel nats søvn er ingen garanti for, at du får nok dyb søvn. Læs her, hvor meget dyb søvn du skal have, og hvordan du ved, om du får nok.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: