Kvinde har fået hjernerystelse
© iStock

Sådan tackler du en hjernerystelse

Et styrt på cyklen eller en hård bold i hovedet sender rystelser gennem hjernen, som kan give koncentrationsbesvær i lang tid efter. Hvert år rammes ca. 30.000 danskere. Er du en af de uheldige, gælder det om at følge nogle enkle råd for at undgå langtidsvirkninger.

8. december 2017 af Gorm Palmgren

Hvad er en hjernerystelse?

Derfor opstår en hjernerystelse

Risikoen hænger i høj grad sammen med din fysiske aktivitet. Hjernerystelse opstår nemlig typisk i forbindelse med fald eller ulykker, især inden for sport. Fire faktorer øger risikoen for hjernerystelse: fart, fald fra højde, kollision og hårdt underlag. Forskning tyder på, at kvinder er mere udsatte for hjernerystelse i forbindelse med kontaktsport end mænd, fordi vi har en svagere nakkemuskulatur. 

Det sker der i hovedet, når du har fået en hjernerystelse

Et voldsomt slag slynger hjernen ind i det hårde kranium. Det strækker nervecellerne til det yderste og skader deres cellemembraner, hvilket får ioner og neurotransmittere til at fosse ud. Herved lammes hjernecellernes funktion. I en langvarig fase er hjernen drænet for energi, mens ligevægten i hjernecellerne genoprettes. I den tid skal man ikke tænke for dybt, for enhver hjerneaktivitet belaster genopbygningen.

Her sidder smerten ved en hjernerystelse

Alt efter slagets styrke viser symptomerne sig som hovedpine, svimmelhed, kvalme, hukommelsestab eller bevidstløshed. Symptomerne bliver ofte ignoreret, så du i første omgang ikke er klar over, at du har fået hjernerystelse. Op til flere uger efter er du plaget af træthed, koncentrationsbesvær, søvnproblemer, svimmelhed, synsforstyrrelser eller irritabilitet. Jo ældre du er, jo længere tid tager det at komme sig. For 10-20 pct. varer det måneder eller ligefrem år.

Hvad kan du selv gøre, når du har fået en hjernerystelse

Få straks et overblik

Hold dig øjeblikkeligt i ro. Har du balanceproblemer, været bevidstløs eller mistet hukommelsen, så søg straks læge. Hvis ikke, så få nogen til at køre dig hjem. Pas på ikke at overse dine symptomer.

Time 0-24: Vær ikke alene

Sørg for fuldstændig fysisk og mental hvile. En voksen skal overvåge dig og en gang i timen tjekke, at du kan redegøre for navn, tid og sted – også om natten. Søg læge, hvis det ikke er muligt.

Dag 1-7: giv hjernen ro

Hold dig fortsat i ro rent fysisk, og undgå at koncentrere dig. Du må altså ikke arbejde, spille spil eller skrive beskeder. Undgå også at læse, se tv eller surfe på nettet. Ellers kan du få langvarige problemer.

Dag 8-21: Kom i gang igen

Når du er symptomfri og kan koncentrere dig uden at få hovedpine, kan du gradvist vende tilbage til en normal hverdag. Men gå langsomt frem. Stop aktiviteterne, hvis hovedpinen vender tilbage.

Det kan du træne, når du har fået en hjernerystelse

Efter en hjernerystelse bør du starte med en idræt, som ikke er for hård, som holder hovedet i ro og begrænser risikoen for stød. 

Motionscykel

Sid helt roligt på sadlen, og træd lige så stille i pedalerne uden at få din puls i vejret.

Derfor er motionscyklen god efter en hjernerystelse: Der er ingen fare for at vælte i et sving, og du kan holde hovedet i den mest bekvemme stilling uden at bevæge det.

Motion uden anstrengelse: Det er vigtigt ikke at anstrenge sig for meget, og på en motionscykel bestemmer du helt selv belastningen.

Sådan træner du: Sæt gradvist tempoet i vejret, efterhånden som du får det bedre og kan overkomme mere.        

Kvinde cykler på motionscykel
125 kcal kan du forbrænde ved en halv times rolig cykling

Det er lige så mange kalorier som ved 10 minutters løb i højt tempo.

© iStock

Gang

En stille slentretur kan nemt skrues op til et lidt mere anstrengende tempo, når du får det bedre.

Man skal ikke undervurdere en god gåtur. Læs her, hvilke gevinster du får ved ved at gå.

Svømning

Brug et bælte/en plade, så du ikke skal arbejde for at holde dig oppe, men kan plaske roligt af sted.

Sådan træner du hele kroppen med svømning.

Yoga

En fin motionsform, men undgå anstrengende bevægelser af især hoved og nakke.

Find effektive yoga-øvelser, der skåner hoved og nakke her.

Løb

Hold et lavt tempo på græs eller et andet blødt underlag, og undgå for mange retningsskift.

Det skal du undgå at træne ved en hjernerystelse

Fitnesshold

Hold med fx mange hop er lig med hårde nedslag i gulvet, hvilket sender stød op i hjernen.

Vægtløftning

Den pludselige kraftanstrengelse, når vægtstangen skal i vejret, er meget belastende for fysikken.

Fodbold/håndbold

Som ved anden kontaktsport er der høj risiko for at slå hovedet, og pulsen kommer nemt helt i vejret.

Det kan eksperten gøre ved en hjernerystelse

Lægen vil undersøge, om der er opstået skader på nakken eller blødninger inde i kraniet, hvilket kræver særlig behandling. Hun kan også vurdere, hvor alvorlig din hjernerystelse er, og dermed komme med et bud på, hvor længe du skal holde dig i ro. Lægen vil sjældent give nogen behandling eller udskrive smertestillende medicin de første dage, fordi det kan sløre vigtige symptomer. I omkring 1 pct. af tilfældene vil det være nødvendigt at operere.  

Kom stærk og fit gennem vinteren

Falder din træningsmotivation i de kolde måneder? Det er helt normalt. Der er dog en række ting, som du kan gøre, for at få gang i både motivationen og træningen igen. Vi har samlet de fire bedste råd til at elske sin træning, når det bliver mørkt og koldt.

Du kan også forkæle dig selv med et lækkert, feminint yogasæt, der består af opstrammende træningstights og en blød og lækker yoga-trøje med åben ryg. Det funktionelle yogasæt fra Active Fit i sikrer optimal komfort og pasform. Lige nu kan du få sættet sammen med 4 numre af I FORM og spare 937 kr.

Ja tak, vis mig tilbuddet. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler