Kvinder står op på arbejdet
© iStock

Sådan får du en sundere arbejdsdag

Forskning viser, at små ståpauser i løbet af en arbejdsdag gør en kæmpe forskel for din sundhed.

14. juni 2017 af Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Få en sund arbejdsdag med små ståpauser

De fleste ved, at bevægelse i løbet af en arbejdsdag kan gøre underværker for sundheden. Men faktisk behøver du ikke at stå op i lange perioder ad gangen. I virkeligheden forbrænder du flere kalorier ved at rejse dig op flere gange i kortere tid.

Det viser en undersøgelse, hvor ti overvægtige testpersoner blev fulgt gennem tre arbejdsdage. På dag 1 skulle de sidde ned stort set hele dagen, på dag 2 skulle de veksle mellem at sidde og stå et kvarter ad gangen, mens de på dag 3 samlet set skulle stå lige så længe som på dag 2, men i stedet i små blokke på 90 sekunder ad gangen.

Det betød, at testpersonerne for det første forbrændte 76 kalorier mere på dag 2 end på dag 1. Men på dag 3 forbrændte de så yderligere 71 kalorier ved at rejse sig mange gange.

Her kan du selv teste, hvor mange kalorier du ved at stå op forbrænder i løbet af en arbejdsdag.

Kilde: University of Glasgow 

Sådan kommer du op af stolen i løbet af arbejdsdagen

  • Rejs dig op, så ofte du overhovedet orker, i løbet af arbejdsdagen. Alt tæller, også ture til toilettet, kaffemaskinen osv., da det blot behøver at være i kort tid ad gangen.
  • Glemmer du at rejse dig, så sæt din telefon til at vibrere jævnligt, fx hvert 10. minut.
  • Gør det til en vane at holde stående møder, og gå hen til en kollega i stedet for at sende en mail.


En hel nats søvn er ingen garanti for, at du får nok dyb søvn. Læs her, hvor meget dyb søvn du skal have, og hvordan du ved, om du får nok.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: