Fordybelse i arbejdstiden giver mere energi

Fem timers fordybelse om ugen på jobbet giver større overskud til resten af ugen, viser eksperiment.

Kvinde, der sidder foran sin computer og arbejder koncentreret.

FORDYBELSE - Du kan rent faktisk få større energi af at sidde totalt koncentreret om svære opgaver, så længe du får ro og fred til det.

© iStock

Fordyb dig, og få mere energi

Mails, møder og telefoner, der bipper. Er din arbejdsdag fyldt med afbrydelser, som gør det svært at samle tankerne om enkelte opgaver? Så prøv at skrive fordybelse i kalenderen. Det gjorde 40 ansatte i et pensionsselskab i et eksperiment, hvor de i fem uger skulle spærre fem timer om ugen i deres arbejdskalender til dagens eller ugens vigtigste opgaver.

I de fem timer skulle de sætte alle mail- og chatprogrammer på pause og slukke mobilen. Da forsøget var slut, var medarbejdernes mentale helbred forbedret. De følte sig mindre stressede, fordi de netop fik arbejdsro til at komme i mål med de svære opgaver.

Energiniveauet steg

Deltagerne bar undervejs et pulsur, som målte deres stress- og energiniveau døgnet rundt. Uret var koblet til deres kalender, så der blev holdt øje med fysiske forandringer før, under og efter fordybelsestiden.

Data fra urene fungerede som supplement til deltagernes egne oplevelser. Samlet set viste forsøget, at deltagerne brugte mere energi end normalt i fordybelsestiden. Til gengæld steg deres samlede energiniveau, og de oplevede større overskud til både arbejdet og familien.

5 tips til fordybelse

Svære opgaver kan faktisk tanke dit batteri op, hvis du får fred og ro til dem.

Brug 10 min. fra morgenstunden på at spørge dig selv:

Hvad er min vigtigste opgave i dag? Kan jeg nå det? Og er der noget, der kræver ekstra fordybelse? Så er du allerede i gang med at prioritere din tid.

Afsæt fast tid til fordybelse i din kalender,

fx et par timer om ugen eller en time om dagen – gerne langt ud i fremtiden, så du ved, du får et “helle for hjernen” til de opgaver, der kræver ro og koncentration.

Tal med din leder om behovet for fordybelse,

så du ved, der er opbakning til, at du lige trækker dig nogle timer om ugen, hvor du ikke svarer på henvendelser.

Sæt et autosvar på din mail,

der fortæller, at du er optaget og vender tilbage senere. Også selvom du er på arbejde. Så køber du dig noget ro, fordi du ved, at ingen forventer, du svarer lige nu og her.

Husk at holde pauser.

Fordybelse er også energikrævende, og din hjernes batteri skal lades op igen bagefter. Jo mere krævende arbejdet er, jo længere pause har du brug for.

Kilde: Pia Hauge, ledelsesrådgiver og tilknyttet projektet Future Work Lab, der stod bag eksperimentet.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 11/2022

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background