Hvordan ved jeg, om jeg har delte mavemuskler?

Hvad vil det egentlig sige at have delte mavemuskler? Og hvordan ved du, om du har det? Det får du svaret på her.

Fysioterapeut undersøker kvinnes mage, delte magemuskler

DELTE MAGEMUSKLER? Du kan heldigvis samle dem igjen, men det krever tålmodighet.

© iStock

Dine lige mavemuskler, de såkaldte sixpackmuskler, er helt naturligt delt i to. Musklerne forbindes dog af et spændstigt bindevævsstrøg og derfor føles de som ét hele. Hvis dit bindevæv bliver svækket og tyndt, kan der opstå en unaturlig stor afstand imellem de to dele, så du får det, vi kalder delte mavemuskler.

Alle gravide kvinder får delte mavemuskler i sidste trimester, fordi bindevævet er nødt til at strække sig for at gøre plads til den voksende baby. Hos størstedelen forenes musklerne dog igen lidt tid efter fødslen. Det er imidlertid ikke kun gravide kvinder, der rammes – alle kan få delte mavemuskler, hvis bindevævet presses, fx af fedt i bughulen, dårlig fordøjelse eller træning med forkert teknik.

Nedenfor har vi listet de typiske tegn på delte mavemuskler, men kun fagpersoner, fx en specialiseret fysioterapeut, kan give dig endeligt svar på dit spørgsmål. De kan nemlig undersøge, hvor stor afstanden mellem dine mavemuskler er, og endnu vigtigere, hvor stærkt og smidigt dit bindevæv er. Det har betydning for, hvor hurtigt dine muskler kan genfinde deres gamle form.

Peger pilen i retning af delte mavemuskler, skal dit bindevæv genoptrænes – til det har vi udvalgt en rigtig god øvelse. Du kender den sikkert allerede, men husk, at teknikken er supervigtig.

Det er ikke et quickfix at samle mavemusklerne. Regn med genoptræning i 1-2 år.

LEG LIFT - ØVELSE TIL GENOPTRÆNING AF BINDEVÆVET

© iStock
  1. Læg dig på ryggen på en måtte med bøjede ben.
  2. Ånd ud, og aktivér din bækkenbund. Løft det venstre ben, så det næsten danner en ret vinkel ved knæet. Pres kortvarigt højre hånd mod knæet.
  3. Sænk benet igen, inden du løber tør for luft, og mens du stadig holder knibet i bækkenbunden.
  4. Ånd ind, og slap helt af i bækkenbunden.
  5. Gør det igen, men nu med modsatte ben og hånd.
© iStock

Kilde: Elin Solheim, fysioterapeut med speciale i delte mavemuskler,

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background