Sådan slipper du nemmere gennem influenza

Snup en cola - og 3 andre gode råd, der gør det lidt mindre hårdt at have influenza.

Kvinde med influenza ligger i sin seng med et termometer i munden.

Influenza kan være en hård omgang. Tjek vores fire tips, der gør det lidt mindre hårdt.

© iStock

Hovedet dunker, du har kvalme og ondt i hele kroppen – og orker intet andet end at ligge helt stille i din seng. Influenza kan være en hård omgang, men der er faktisk noget, du kan gøre for at slippe nemmere igennem.

Er du (også) ramt af halsbetændelse? Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen

1. Husk at spise

Appetit har du sikkert ikke meget af, men forsøg alligevel at klemme lidt ned. Forsøg med mus viser nemlig, at man klarer sig bedre gennem en influenza, når man får mad undervejs.

Ved du, hvor længe du må hoste, før du skal søge læge?

2. Sukker er godt

Når du har feber, bruger kroppen dine sukkerdepoter, som normalt vil være brugt op efter 8-12 timer. Derfor hjælper du din krop, hvis du giver den sukker at arbejde med. Gode kilder er bananer, smoothies, frugtsaft, en honningmad eller godt med sukker i teen.

LÆS OGSÅ: 12 spørgsmål om feber

3. Drik vand

Du mister væske, når du har feber, så husk at drikke rigeligt med vand. Frugtsaft er også godt, for så får du sukker samtidigt. Og under en influenza kan selv cola være en god idé.

Stoppet næse og trykken for hovedet er nogle af symptomerne på bihulebetændelse. Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen.

4. Hvil dig

Når du har influenza, skal du blive hjemme i din seng. Hele kroppen er ramt og har brug for hvile.

LÆS OGSÅ: 12 spørgsmål og svar om influenza – Hvor længe smitter influenza?

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background