Så meget påvirker din livsstil dine efterkommere

Du bliver, hvad du spiser … og det samme gør dine børn, børnebørn og oldebørn.

Fem unge mennesker snakker og griller

Pølser på grillen, en øl i hånden, jordbær med fløde til dessert. En fantastisk cocktail på en sommerdag. I hvert fald en gang imellem.

© iStock

Når fredagsslik rykker til om tirsdagen (og onsdag og torsdag), rødvin om aftenen bliver mere reglen end undtagelsen, og der var søndagsburger tilovers, som du spiser om mandagen, er det ikke kun dit eget helbred, du gambler med.

Ny forskning viser, at mødre, der spiser mad med meget fedt og sukker, udsætter kommende generationer for hjerte-kar-sygdomme, diabetes og andre livsstilssygdomme. Både dine børn, børnebørn og oldebørn kan komme til at lide under det – også selvom de selv spiser sund mad.

Det er forskere fra Washington Universitet i USA, der står bag undersøgelsen, og de konkluderer, at den giver særlig grund til bekymring, fordi 38 pct. af verdens kvinder er overvægtige eller fede, og tallet går kun én vej – og det er op.

Testet på vestlig kost

Undersøgelsen er foretaget på mus, som fik mad, der indeholdt 60 pct. fedt og 20 pct. sukker, fra seks uger før de blev gravide. Det er en kost, der ligner den vestlige – i bund og grund svarer det til at spise fast food hver dag.

Selvom museungerne, deres unger og deres unger igen fik sund mad, viste de tegn på insulinresistens, der er den sikre vej til diabetes, højt kolesteroltal og hjerte-kar-sygdomme.

Og det ser formentlig værre ud for mennesker, fortæller hovedforskeren, Kelly H. Moley. Menneskebørn efterligner i høj grad deres forældres kost, hvilket kun bidrager til at føre morens livsstil og vaner – og dermed livsstilssygdomme – videre.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background