Kvinde har hovedpine og masserer nakken
Fjern spændingerne

Mange hovedpiner begynder i skuldrenes muskler og kan masseres væk. 

© Jakob Helbig

8 simple øvelser mod hovedpine

Hvis du tager målrettet fat og følger vores gennemarbejdede program, kan du sige farvel til din spændingshovedpine. Programmet kan på få uger fjerne alle dine symptomer. Men har du brug for smertelindring her og nu, er fem minutters indsats nok.

14. februar 2017 af Britt Schou

Slip for spændingshovedpine

Når hovedet værker, tager det energi, fokus og koncentration. For nogle er hovedpinen en nærmest invaliderende men ikke desto mindre dagligt tilbagevendende plage. Hovedpine er blevet en af de mest almindelige lidelser, som ellers raske mennesker må slås med. 

3 pct. af danskerne har kronisk spændingshovedpine, og omkring 10 pct. får ondt mindst en gang om ugen.

LÆS OGSÅ: Hvorfor får man hovedpine?

Spændingshovedpine bliver også kaldt strukturel hovedpine, fordi den udspringer af de strukturer og mekaniske forhold, som kroppen bliver udsat for, når du fx hæver skuldrene lidt for meget, bider kæberne sammen, når du bekymrer dig, eller når du ikke ligger godt i din seng. 

Hvis du tillægger dig vaner, som låser musklerne fast på en bestemt måde, spænder du i dele af kroppen og undgår at bruge andre dele, som ellers kunne aflaste de muskler, der er på overarbejde – og det er især musklerne i den øverste del af overkroppen. 

Derfor får du hovedpine

  • Du får ikke rørt musklerne nok.
  • Du får for lidt frisk luft. 
  • Du sover ikke godt nok om natten.
  • Du trækker vejret overfladisk.
  • Du drikker ikke nok væske i løbet af dagen.
  • Du sidder uhensigtsmæssigt.

LÆS OGSÅ: Hvad er migræne?

Træn hovedpinen væk

Hvis du vil blive hovedpinen kvit, skal du i gang med at styrke og afspænde muskler og led i halsen, nakken og skuldrene. Når de bliver stærkere, bliver du automatisk bedre til at holde hovedet korrekt, og du forebygger dermed spændinger.

Den styrke opnår du, hvis du laver de målrettede øvelser i vores hovedpinefri program. Indtil du har trænet styrken i top og også fået ryddet ud i nogle af de forskellige uvaner, der giver dig hovedpine, kan du bruge de fleste af øvelserne til akut smertelindring på blot 5 minutter.

Download det ultimative hovedpine-program nu:

Hent det ultimative hovedpine-program her

 og kom i gang med programmet allerede i dag!


Derfor virker øvelserne i I FORMs hovedpine-program

  • Muskler og led i den øverste del af kroppen bliver stærkere og mere smidige.
  • Bevægelige led og afspændte muskler optager mere ilt fra blodet.
  • Når led og muskler får mere ilt, vil det virke afspændende på lang sigt og akut smertelindrende. 

LÆS OGSÅ: Hvad er Hortons hovedpine?

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: