Kokosolie og kokosn√łdder
Kokosolie

Er den virkelig s√• sund som den har f√•et ry for? F√• svar p√•, hvad der er sand og falsk om kokosolie her. 

© iStock

Sandheden om kokosolie

Den har ry for at kunne udrette mirakler for hud og h√•r og er i alternative kredse blevet udr√•bt til at v√¶re et sundere alternativ til sm√łr. Men er kokosolien virkelig bedre end andre fedtstoffer, og er den overhovedet sund? Vi kigger n√¶rmere p√• det hypede naturprodukt.

5. august 2020 af Martin Kreutzer

Hvorfor er kokosolie blevet så populært?

At kokosolie har fundet vej til vores k√łkkener, skal bl.a. ses i lyset af to af tidens dominerende sundhedstrends: Mange har generelt f√•et et mere afslappet forhold til fedt, ligesom at flere ogs√• er blevet opm√¶rksomme p√• at spise s√• naturligt og plante- baseret som muligt.

Interessen skyldes dog formentlig også, at kokosolien i visse kredse er blevet lovprist til at være decideret sundhedsfremmende.

De p√•st√•ede fordele ved den popul√¶re planteolie sp√¶nder lige fra, at kokosolien kan hj√¶lpe dig af med overfl√łdigt fedt, til at den fork√¶ler kredsl√łbet.

Resultatet ses i supermarkederne, hvor adskillige varianter af den hvide planteolie deler hylde med andre moderne produkter som avocadoolie, pesto, tahin og plantemayonnaise.


2,5 pct.

af verdens samlede produktion af planteolier udg√łres af kokosolie. En ganske lille andel trods oliens popularitet.


Er kokosolie sundt? 

Interessant nok er det primært selvbestaltede sundhedseksperter og forhandlere af helsekost, der lovpriser kokosolien, mens officielle instanser som Hjerteforeningen og Sundhedsstyrelsen forholder sig langt mere skeptiske.

Der er fra officielt hold ikke blevet sagt et ord om, at olien skulle v√¶re fortrinlig at stege i, eller at den skulle v√¶re fyldt med sundhedsfremmende fedtstoffer ‚Äď eller andre argumenter, der kan forklare, hvorfor kokosolien har f√•et s√• positivt et omd√łmme.¬†

Tv√¶rtimod har udmeldingen fra Hjerteforeningen v√¶ret helt og aldeles klar, idet organisationen har sl√•et fast, at kokosolie er mindst lige s√• usundt som sm√łr. Bl.a. fordi kokosolie prim√¶rt best√•r af m√¶ttet fedt.¬†


‚Äď Generelt set er kokosolie ikke sundt. Det h√łrer til den type fedt, vi is√¶r skal spare p√•, da det ligesom sm√łr og margarine indeholder meget m√¶ttet fedt.

If√łlge F√łdevarestyrelsen

Hvad mener eksperter om kokosolie?

Kritikere vil m√•ske p√•st√•, at sundhedsmyndighederne er h√•bl√łst for√¶ldede i deres viden og blot ikke har f√•et √łjnene op for, at kokosolie er langt sundere end andre kilder til m√¶ttet fedt som fx sm√łr og fl√łde.¬†

Men her er det dog vigtigt at understrege, at den kritiske holdning til kokosolien på ingen måde er et dansk fænomen. 

Ogs√• den amerikanske hjerteforening fastsl√•r i helt utvetydige vendinger, at kokosolie er noget skrammel for kredsl√łbet, ligesom en lang stribe forskere fra s√• velansete universiteter som bl.a. Harvard og K√łbenhavns Universitet har udtalt, at kokosoliens ern√¶ringsm√¶ssige v√¶rdi rangerer et sted mellem neutral og giftig.

Så meget mættet fedt indeholder kokosolie

Kokosolie best√•r n√¶sten udelukkende af m√¶ttet fedt. Nedenfor ses en liste over fedtkilder med den st√łrste koncentration af m√¶ttet fedt pr. 100 gram.

Er kokosolie sundere end sm√łr?

Et af argumenterne for, at kokosolie skulle v√¶re sundere end andet m√¶ttet fedt, er, at fedtet i kokosolie er af en helt s√¶rlig type, som adskiller sig markant fra det fedt, som du finder i bl.a. sm√łr og fl√łde.¬†

Det er da ogs√• korrekt, at den dominerende fedtsyre i kokosolie, den s√•kaldte laurinsyre, er en kende anderledes end den s√•kaldte palmitinsyre, som du finder i sm√łr, palmeolie og animalsk fedt.¬†

Beviset for, at den skulle v√¶re sundhedsfremmende, er til geng√¶ld ikke til stede. N√¶rmere tv√¶rtimod. Det er is√¶r kokosoliens effekt p√• kredsl√łbet, der bekymrer eksperterne.¬†

Hvorfor er det ikke godt at bruge kokosolie?

En stribe grundige unders√łgelser har nemlig dokumenteret en stigning i blodets indhold af skadeligt kolesterol hos de fors√łgspersoner, der har indtaget kokosolie i uge- og s√•gar m√•nedsvis.

Den negative effekt p√• kolesteroltallet er som regel en smule lavere i fors√łg, hvor testdeltagerne har indtaget identiske m√¶ngder sm√łr, men markant lavere i fors√łg, hvor fors√łgspersonerne enten har f√•et olivenolie eller solsikkeolie.

Der er selvf√łlgelig mange ting, der spiller ind p√• s√•dan et resultat, bl.a. fors√łgenes design, fors√łgspersonernes etnicitet, unders√łgelsernes varighed og reelt ogs√• kvaliteten af den olie, der blev serveret.

Men selv i de studier, hvor fors√łgspersonerne fik serveret koldpresset jomfrukokosolie, er konklusionerne nedsl√•ende.

Som de newzealandske forskere bag en grundig, sammenfattende artikel om kokosoliens indflydelse p√• kredsl√łbet konkluderer:¬†


‚ÄúFor at opsummere finder vi intet bel√¶g for, at kokosolie skal anskues anderledes end andre kilder til m√¶ttet fedt, n√•r det kommer til de ern√¶ringsm√¶ssige anbefalinger.‚ÄĚ


Hvor meget kokosolie må man spise om dagen?

If√łlge sundhedsmyndighederne anbefales det at s√¶nke indtaget af m√¶ttet fedt til maksimalt 10 pct. af dagens samlede kalorieindtag.

Det svarer til under 25 gram kokosolie, hvis den hvide planteolie vel at mærke er den eneste form for mættet fedt, du får hen over en hel dag.

Bruger du kokosolie til stegning eller i bagv√¶rk, og spiser du samtidig k√łd og mejeriprodukter, kommer du derfor hurtigt til at overskride sundhedsmyndighedernes anbefalinger, da knap 90 pct. af kokosolien best√•r af m√¶ttet fedt.¬†

Kan man stege i kokosolie?

Til stegning er olivenolie eller rapsolie et langt bedre valg end kokosolie. 

Begge olier tåler opvarmning til moderate temperaturer og kan derfor både bruges til at stege, grille og bage i.

Hvis du n√¶nner det, kan du alternativt ty til den delikate (og dyre) avocadoolie, hvis rygepunkt er endnu h√łjere, dvs. det punkt, hvor olien bliver br√¶ndt af og begynder at √¶ndre sin kemiske struktur til det negative.¬†

Selvom kokosolie har ry for at v√¶re meget varmestabil, har analyser vist, at rygepunktet for kokosolie ligger 10-15 pct. lavere end for bl.a. raps- og olivenolie ‚Äď og n√¶sten 40 pct. under avocadoolie.¬†

Du kan dog sagtens stege i kokosolie en gang imellem, hvis du synes, det tilf√łrer din ret et smagsm√¶ssigt pift, men nogen sundhedsm√¶ssig gevinst f√•r du ikke ved det.

Læs også: Olie-guide: De 9 sundeste olier til madlavning 

Er frisk kokos lige så usundt som kokosolie?

Er du vild med kokos, kan det langt bedre betale sig at spise frugtk√łdet, som det er.

Herfra får du nemlig ikke kun fedtet, men også kostfibre, proteiner, vitaminer og mineraler, der kompenserer for fedtets manglende kvaliteter.

Frisk kokos
Frisk kokos

Frugtk√łdet fra kokosn√łdden er rigt p√• fibre og fedt, men indeholder ogs√• p√¶ne m√¶ngder niacin, et B-vitamin, der bl.a. har indflydelse p√• stresstolerancen, samt kalium og jern.

© iStock

Myter om kokosolie ‚Äď hvad er sandt og falsk?

Myte 1: Kokosolie er sundere end sm√łr¬†

FALSK!

Nej, tv√¶rtimod. Kokosolie indeholder mere m√¶ttet fedt end sm√łr, hvilket fremmer risikoen for √•reforkalkning og blodpropper.¬†

Som sundere alternativer til sm√łr kan det i stedet anbefales at sm√łre moset avocado p√• br√łd og stege mad i oliven- eller rapsolie

Myte 2: Det gavner kredsl√łbet at spise kokosolie

FALSK!

En lang stribe unders√łgelser har vist, at kokosolie ikke gavner kolesteroltallet. Faktisk lyder den gennemg√•ende konklusion, at olien i bedste fald er neutral og i v√¶rste fald skader kredsl√łbet.

Myte 3: Mættet fedt er mættet fedt 

FALSK!

Der kan v√¶re stor forskel p√• fedtsyrerne. Et eksempel er kakaosm√łr, der indeholder masser af stearinsyre, som menes at v√¶re uskadeligt for kredsl√łbet, mens kokosolie bugner af kolesterol√łgende laurinsyre


Hver anden

‚Ķ spiser mere m√¶ttet fedt, end sundhedsmyndighederne anbefaler. Ved et forh√łjet indtag af m√¶ttet fedt (dvs. over 10 pct. af det daglige energi- indtag) stiger risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme.


Myte 4: Der er forskel på kokosolie

SANDT!

Ligesom med olivenolie er der k√¶mpe forskel p√• kvaliteten af kokosolie. Den beror bl.a. p√• forholdene, kokospalmen vokser under ‚Äď og vigtigere: hvordan olien udvindes.

Som udgangspunkt er koldpresset jomfrukokosolie af h√łjeste kvalitet, mens palmin markerer bunden.

Myte 5: Kokosolie kan udvindes af forskellige dele af kokosn√łdden

SANDT! 

Olien kan b√•de fremstilles af kokosn√łddens k√łd, m√¶lken eller af rester fra denne. I praksis bliver olien dog typisk presset af kokosn√łddens hvide frugtk√łd, som er blevet t√łrret inden da.

Myte 6: Friturestegning i kokosolie b√łr undg√•s

SANDT!

Kokosolie er i hvert fald ikke det bedste valg at dybstege i, da olien har et forholdsvis lavt br√¶ndpunkt. Dybsteger du ved h√łj varme, vil der over tid kunne dannes potentielt kr√¶ftfremkaldende forbindelser.

Hvad er forskellen på kokosolie og palmin?

Kokosolie og palmin stammer begge fra kokosn√łdden, men rummer ikke samme kvaliteter.

KOKOSOLIE 
  • Kokosolie er et naturligt produkt, der udvindes af frugtk√łdet fra kokosn√łdden og n√¶sten kun best√•r af m√¶ttet fedt. V√¶lger du en koldpresset variant, f√•r du imidlertid en smule vitaminer og antioxidanter. Men selv inden for de koldpressede olier kan kvaliteten svinge betragteligt, afh√¶ngigt af produktionsmetoden.
PALMIN 
  • Palmin er et billigt industriprodukt, der fremstilles af det restprodukt, der bliver tilovers i produktionen af kokosolie. Smagsm√¶ssigt medf√łrer det, at alle aromastofferne forsvinder, og ern√¶ringsm√¶ssigt rummer palminen heller ikke de f√• kvaliteter, som en koldpresset jomfru-kokosolie trods alt kan bryste sig af. Det skyldes, at kokosoliens vitaminer og antioxidanter forsvinder under produktionen.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? S√łg her: