Hvordan bliver jeg mindre oppustet?

Jeg bliver ofte oppustet, så jeg ser gravid ud. Hvad kan jeg gøre for at få min mave tilbage til sin normale størrelse? Få svaret her.

En god idé er også at holde igen med hvede, lakrids, mælk, alkohol og kaffe, da de ofte danner ekstra luft i maven.

Da du ikke beskriver diarrélignende symptomer, antager jeg, at du ikke har alvorlig allergi eller intolerance over for bestemte madvarer. Derfor bunder problemet nok snarere i, at du spiser mad, der provokerer tarmene til at producere ekstra luft.

10 råvarer, der hjælper maven nu

Jeg vil derfor råde dig til at spise en kost, der målrettet plejer din tarmflora, fx A38. Den er fyldt med sunde bakterier, der overlever turen ned gennem mavesyren og derfor kan hjælpe med at opretholde et gunstigt miljø i tarmene.

Undgå at genere maven

Fuldkorn fungerer på samme måde, så de er også gode at spise masser af i løbet af dagen. En god idé er også at holde igen med grove grønsager (fx kål, bønner og ærter), hvede, lakrids, mælk, alkohol og kaffe, da de ofte danner ekstra luft i maven.

Ellers gælder det om at holde øje med, hvad netop du ikke kan tåle, for der kan være store forskelle fra person til person. En skudsikker, men meget tidskrævende, metode er at skrive alt, hvad du spiser, ned – og hvordan dine tarme reagerer på det.

Flere gode tips mod oppustet mave.

Tyg maden grundigt

Og så skal du tygge din mad grundigt og med lukket mund, for ellers risikerer du at snappe for meget luft med indenbords, der også fylder op i mave-tarmsystemet. Stress kan også give luft i maven, så kan du holde det nede, vil du også være hjulpet godt på vej.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background