10 råvarer, der hjælper maven nu!

Her får du 10 rigtig gode råvarer, som indeholder særligt sunde stoffer, der får din mave op i gear. Spis mindst et par stykker af dem hver dag.

Sæt gang i maven med bønner

SÆT GANG I MAVEN MED BØNNER Fibrene i bønner styrker de gode bakterier i tarmen og sætter gang i maven, så den arbejder optimalt.

Få gang i maven

Spiser du til dagligt en eller flere af de 10 råvarer herunder? Hvis du gør, har du sikkert ikke problemer med maven. De indeholder nemlig en række sunde stoffer, der sætter gang i fordøjelsen, så din mave kan arbejde optimalt.

1. Tørrede bønner

(ca. 18 g fibre/100 g)
Tørrede bønner er spækket med sunde fibre, som gavner din fordøjelse og dit kolesteroltal.

2. Hørfrø

(ca. 12 g fibre/100 g)
Hørfrø sætter gang i fordøjelsen, fordi de små frø smører tarmen, så maden glider bedre igennem. Husk at bløde dem op, inden du spiser dem, for ellers kan de virke stik modsat. Brug hørfrøene, når du bager brød eller spis et par teskefulde rå.

3. Morgenmadsprodukter med fibre

(ca. 11 g fibre/100 g)
Morgenmad med fibre er godt til at få sat skub i fordøjelsen. Uanset om produkterne er baseret på havre, rug eller hvede, giver de dig mange kostfibre og kulhydrater.

(ca. 12 g fibre/100 g)
Fuldkornshvede bugner af sunde næringsstoffer. Det er især de mange uopløselige kostfibre, som stimulerer tarmens bevægelser, så maden glider lettere og hurtigere gennem tarmen.

5. Fuldkornspasta

(ca. 10 g fibre/100 g)
Fuldkornspasta byder på masser af kostfibre, der gavner din mave. Fuldkornene er baseret på enten hvede eller rug. Er pastaen baseret på hvede, indeholder den flest uopløselige fibre til din fordøjelse, mens rugvarianten er rig på de opløselige fibre til din mæthed.

6. Svesker

(ca. 8 g fibre/100 g)
Svesker er fiberbomber, der bugner af antioxodanter, sætter skub i fordøjelsen og styrker immunforsvaret. Spis dem hele efter at have ladet dem stå i blød natten over eller ty til sveskemos. Overdriv ikke indtaget i starten, da du risikerer, at fibrene sætter for meget skub i maven.

7. Fuldkornsrugbrød

(ca. 8 g fibre/100 g)

Fuldkornsrugbrød indeholder masser af opløselige kostfibre, som gavner din mave. Fibrene i fuldkornsbrødet gør også, at du bliver hurtigere mæt.

Læs også:Din mave elsker grove fibre

8. Porrer

(ca. 2 g fibre/100 g)

Porrer er rige på de præbiotiske inulinfibre, som gavner din fordøjelse. Samtidig indeholder de C-vitamin og er som alle andre grøntsager med til at holde dit immunforsvar stærkt.

9. Løg

(ca. 2 g fibre/100 g)

Løg er endnu en fremragende kilde til inulin – en bestemt type kostfiber, der virker ekstra heldigt på de sunde bakterier i tarmen. De sunde bakterier omdanner fibrene til små fedtsyrer, der stabiliserer dit blodsukker og regulerer dit immunsystem.

10. Syrnede mejeriprodukter

Syrnede mejeriprodukter tilsat probiotiske bakterier som bifido og acidophilus er rigtigt gode for maven.

Læs også:Sur mad til en glad mave

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background