Sæt gang i maven med bønner
Sæt gang i maven med bønner

Fibrene i bønner styrker de gode bakterier i tarmen og sætter gang i maven, så den arbejder optimalt.

10 råvarer, der hjælper maven nu!

Her får du 10 rigtig gode råvarer, som indeholder særligt sunde stoffer, der får din mave op i gear. Spis mindst et par stykker af dem hver dag.

20. juni 2011 af I FORM

Få gang i maven

Spiser du til dagligt en eller flere af de 10 råvarer herunder? Hvis du gør, har du sikkert ikke problemer med maven. De indeholder nemlig en række sunde stoffer, der sætter gang i fordøjelsen, så din mave kan arbejde optimalt.

1. Tørrede bønner

(ca. 18 g fibre/100 g)
Tørrede bønner er spækket med sunde fibre, som gavner din fordøjelse og dit kolesteroltal.

2. Hørfrø

(ca. 12 g fibre/100 g)
Hørfrø sætter gang i fordøjelsen, fordi de små frø smører tarmen, så maden glider bedre igennem. Husk at bløde dem op, inden du spiser dem, for ellers kan de virke stik modsat. Brug hørfrøene, når du bager brød eller spis et par teskefulde rå.

3. Morgenmadsprodukter med fibre

(ca. 11 g fibre/100 g)
Morgenmad med fibre er godt til at få sat skub i fordøjelsen. Uanset om produkterne er baseret på havre, rug eller hvede, giver de dig mange kostfibre og kulhydrater.
Læs mere: Sur mad til en glad mave

4. Fuldkornshvede

(ca. 12 g fibre/100 g)
Fuldkornshvede bugner af sunde næringsstoffer. Det er især de mange uopløselige kostfibre, som stimulerer tarmens bevægelser, så maden glider lettere og hurtigere gennem tarmen.
Læs mere: Din mave elsker grove fibre

5. Fuldkornspasta

(ca. 10 g fibre/100 g)
Fuldkornspasta byder på masser af kostfibre, der gavner din mave. Fuldkornene er baseret på enten hvede eller rug. Er pastaen baseret på hvede, indeholder den flest uopløselige fibre til din fordøjelse, mens rugvarianten er rig på de opløselige fibre til din mæthed.

6. Svesker

(ca. 8 g fibre/100 g)
Svesker er fiberbomber, der bugner af antioxodanter, sætter skub i fordøjelsen og styrker immunforsvaret. Spis dem hele efter at have ladet dem stå i blød natten over eller ty til sveskemos. Overdriv ikke indtaget i starten, da du risikerer, at fibrene sætter for meget skub i maven.

7. Fuldkornsrugbrød 

(ca. 8 g fibre/100 g)

Fuldkornsrugbrød indeholder masser af opløselige kostfibre, som gavner din mave. Fibrene i fuldkornsbrødet gør også, at du bliver hurtigere mæt.
Læs mere: Din mave elsker grove fibre

8. Porrer 

(ca. 2 g fibre/100 g)

Porrer er rige på de præbiotiske inulinfibre, som gavner din fordøjelse. Samtidig indeholder de C-vitamin og er som alle andre grøntsager med til at holde dit immunforsvar stærkt.

9. Løg

(ca. 2 g fibre/100 g) 

Løg er endnu en fremragende kilde til inulin – en bestemt type kostfiber, der virker ekstra heldigt på de sunde bakterier i tarmen. De sunde bakterier omdanner fibrene til små fedtsyrer, der stabiliserer dit blodsukker og regulerer dit immunsystem. 

10. Syrnede mejeriprodukter

Syrnede mejeriprodukter tilsat probiotiske bakterier som bifido og acidophilus er rigtigt gode for maven. 
Læs mere: Sur mad til en glad mave

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: