Hvilke grøntsager mætter mest?

Læs om de 5 grøntsager, der mætter mest og hvorfor.

13. marts 2014 af I FORM

  • Grønne ærter, der har et fornemt fiberindhold og masser af protein. Proteinerne får ærterne til at blive liggende i mavesækken, hvor fibrene binder vand og svulmer op til en dejlig fyldig masse.

  • Artiskok, der rummer over 5 gram fibre pr. 100 gram og er relativt fattig på kalorier, fortjener en plads på listen – ikke mindst fordi det er en grøntsag, hvor der arbejdes for at frigøre hver eneste bid. Det forlænger måltidet og giver dig en god chance for at mærke efter, hvornår du er mæt.

  • Blomkål, der har forsvindende få kalorier. Faktisk kan du spise over 8 kg uden at sprænge dagens kaloriebudget. Den sprøde konsistens sætter desuden gang i kæbearbejdet, hvilket i sig selv fremmer mætheden.

  • Radisen er et utraditionelt valg, men faktum er, at den med 11 kcal pr. 100 gram er helt eventyrligt kaloriefattig. De æteriske olier giver desuden smagen en kant, der i sig selv kan fremme mætheden.

  • Grønkål, der indeholder masser af protein og har et uovertruffent højt indhold af fibre, som fylder godt i maven. Samtidig er grønkål ganske kaloriefattigt.

...

I FORM anbefaler

Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning.

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler