Linser og bønner på glas
Bælgfrugter er gode kilder til protein –

uanset om du selv har opblødt dem eller ej. 

© iStock

Er bælgfrugter på dåse lige så sunde?

Bælgfrugter på dåse kan spare dig tid, mens bælgfrugter du selv skal opbløde oftest er billigere. Men er der ernæringsmæssig forskel?

11. januar 2021 af Amalie Langballe


Står du i dit lokale supermarked og er fristet af de nemme bønner og linser på dåse, skal du endelig bare slå til. Der er ingen nævneværdig forskel på sundheden i de bælgfrugter, du opbløder og koger selv, og dem på dåse, der allerede er kogte – ud over kiloprisen, som altså er noget mere pebret for dåserne. 

Undtagelsen rent smagsmæssigt er kikærter, hvis de skal forvandles til falafler. Her er det bedre selv at opbløde kikærterne, for så får du den bedste konsistens. 

Det er også værd at overveje, hvor meget tid og besvær du reelt sparer ved dåserne. Mens bønner skal lægges i vand natten over, er der mange linser, som kun skal koges i en halv til en hel times tid. Er du i tvivl om, hvilke bælgfrugter der skal opblødes, og hvilke der kan nøjes med en kogning, har vi lavet en oversigt nedenfor.

TIP! Det er godt at have in mente, at bælgfrugter på dåse ofte ligger i en lage med rigeligt salt, så hold igen med saltet, når bælgfrugter- ne skal tilberedes.


Tilberedning af bælgfrugter

Disse bønner skal stå natten over: 

  • Kidneybønner

  • Kikærter

  • Hvide bønner

  • Smørbønner

  • Pintobønner

  • Brune bønner


Disse bønner skal "bare" koges: 

  • Røde linser

  • Grønne linser

  • Belugalinser

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2020 

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad er din vigtigste grund til at træne?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: