Få ro i maven, når du træner

Saboterer din mave din træning? Hold dig til disse 5 små guidelines og få en behagelig træning uden at skulle bekymre dig om din mave.

1. Gå på toilettet inden træning

Det er vigtigt, at du får tømt tarmen, inden du skal dyrke motion. Når du bevæger dig, klemmer mavemusklerne sammen om tarmen, som presser din afføring ned mod endetarmen. Og det kan godt føles rigtig ubehageligt, når du løber eller hopper rundt.

Derfor er det en god idé at gå på toilettet, umiddelbart inden du begynder at træne. Døjer du med oppustet mave og mavekneb under træning, selv efter at du har været på toilettet, kan det betyde, at du har forstoppelse.

Derfor får du oppustet mave

2. Undgå mad, du ikke kan tåle

Diarré opstår typisk, når du har spist mad, som du ikke kan tåle, for tæt på træning. Derfor skal du holde øje med, hvad du spiser, så du kan undlade at spise netop de madvarer, du ikke kan tåle. Prøv også at spise flere uopløselige fibre, som binder vandet i din mave. Det kan være med til at forebygge diarré.

3. Spis senest to timer inden træning

Kvalme skyldes ofte, at du har spist for tæt på, at du skal træne, så maden ikke har haft tid til at forlade mavesækken. Det får den til at ligge og skvulpe rundt, hvilket giver fornemmelsen af kvalme.

Heldigvis kan du let løse problemet ved at spise to timer inden træning. Så snart du begynder at træne, fordøjer du i øvrigt din mad meget langsommere end ellers, fordi kroppen bruger det meste af sin energi i musklerne frem for i maven.

4. Pas på svært fordøjelige madvarer

Din krop kan reagere med sure opstød, hvis du spiser mad, som din mave har svært ved at fordøje. Derfor er det en god idé at gemme røget fisk, spegepølse, kål, tørrede bønner og alkohol til efter træning. Disse madvarer er nemlig længe om at komme igennem systemet.

5. Hold igen med "luftig" mad

Inden du begynder din træning, bør du styre uden om madvarer, der typisk giver luft i maven. Ellers kan du risikere at skulle løbe en tur med oppustet mave, og det kan være ganske ubehageligt. Derfor kan du med fordel gemme kål, løg og større mængder af fuldkorn til efter træningen, hvor du lettere kan komme af med luften.

Læs også: Slip af med oppustet mave

Mest læste lige nu
Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

1. december

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

Mere om Kost og træning
Kost og træning

Hvordan virker elektrolytter i kroppen?

Kost og træning

Mad & motion: Nem 28 dages plan, der giver dig sundere vaner

Annonce

Den personlige træners opskrift: Sådan kommer du i topform på tre måneder derhjemme

Kost og træning

Sådan spiser du dig slank og stærk

Kost og træning

5 falske myter om muskelmad

Kost og træning

Sådan skal du spise inden træning

Kost og træning

5 kostråd, du bør følge inden et motionsløb

Kost og træning

Så længe skal du træne for at forbrænde dine snacks

Kost og træning

Te er måske kenyanske løberes hemmelighed

Kost og træning

I FORM tester energibarer

Kost og træning

Proteiner før sengetid giver større muskler

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler