Få ro i maven, når du træner

Saboterer din mave din træning? Hold dig til disse 5 små guidelines og få en behagelig træning uden at skulle bekymre dig om din mave.

3. oktober 2011 af I FORM

1. Gå på toilettet inden træning

Det er vigtigt, at du får tømt tarmen, inden du skal dyrke motion. Når du bevæger dig, klemmer mavemusklerne sammen om tarmen, som presser din afføring ned mod endetarmen. Og det kan godt føles rigtig ubehageligt, når du løber eller hopper rundt.

Derfor er det en god idé at gå på toilettet, umiddelbart inden du begynder at træne. Døjer du med oppustet mave og mavekneb under træning, selv efter at du har været på toilettet, kan det betyde, at du har forstoppelse.

Derfor får du oppustet mave

2. Undgå mad, du ikke kan tåle

Diarré opstår typisk, når du har spist mad, som du ikke kan tåle, for tæt på træning. Derfor skal du holde øje med, hvad du spiser, så du kan undlade at spise netop de madvarer, du ikke kan tåle. Prøv også at spise flere uopløselige fibre, som binder vandet i din mave. Det kan være med til at forebygge diarré.

3. Spis senest to timer inden træning

Kvalme skyldes ofte, at du har spist for tæt på, at du skal træne, så maden ikke har haft tid til at forlade mavesækken. Det får den til at ligge og skvulpe rundt, hvilket giver fornemmelsen af kvalme.

Heldigvis kan du let løse problemet ved at spise to timer inden træning. Så snart du begynder at træne, fordøjer du i øvrigt din mad meget langsommere end ellers, fordi kroppen bruger det meste af sin energi i musklerne frem for i maven.

4. Pas på svært fordøjelige madvarer

Din krop kan reagere med sure opstød, hvis du spiser mad, som din mave har svært ved at fordøje. Derfor er det en god idé at gemme røget fisk, spegepølse, kål, tørrede bønner og alkohol til efter træning. Disse madvarer er nemlig længe om at komme igennem systemet.

5. Hold igen med "luftig" mad

Inden du begynder din træning, bør du styre uden om madvarer, der typisk giver luft i maven. Ellers kan du risikere at skulle løbe en tur med oppustet mave, og det kan være ganske ubehageligt. Derfor kan du med fordel gemme kål, løg og større mængder af fuldkorn til efter træningen, hvor du lettere kan komme af med luften.

Læs også: Slip af med oppustet mave

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: