parmesan, ost på hvid baggrund

Derfor skal du spise parmesan

Du kan roligt guffe løs af parmesan. Ikke nok med at det smager godt, så har parmesan også en sundhedsvirkende effekt på dit kalorieregnskab.

13. juni 2016 af Martin Kreutzer

Kom parmesan på maden

Parmesan er sprængfyldt med kalcium. Kalcium er mest kendt for at give stærke knogler, men mineralet kan meget mere. Bl.a. kan det binde en del af kostens fedt til sig og gøre det til en ufordøjelig masse, der ryger direkte gennem tarmsystemet uden at blive optaget. Processen kaldes forsæbning.

Derudover er parmesan enormt rig på proteiner, der booster kroppens forbrænding, samtidig med at det mætter rigtig godt.

Så meget parmesan skal du spise

Der er 600 mg kalcium i 50 gram parmesan, og det binder over 30 kcal til sig, som du altså slipper for. Det er realistisk at spise 50 gram parmesan i et måltid.

Prøv også: Andre faste oste. De når dog ikke helt op på samme niveau af kalcium og protein som parmesan. Prøv også med skyr, der indeholder omkring 300 mg kalcium pr. deciliter. Med 2 deciliter skyr er du altså på samme niveau som parmesanen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: