chili på hvid baggrund

Derfor skal du spise chili

Ikke nok med at chili er kaloriefattig, den stærke frugt giver også din forbrænding et boost, når du spiser chili. Se, hvor meget du skal spise for at få effekten.

13. juni 2016 af Martin Kreutzer

Fyr op for chili

Den kaloriefattige chili øger forbrændingen og giver dig på det nærmeste minuskalorier. Det er stoffet capsaicin i chili, der provokerer kroppen og på den måde sætter godt gang i varmeproduktionen – og det er ikke gratis. Kroppen bruger energi, både på at skrue op for varmeproduktionen og på derefter at aktivere den kølende svedproduktion.

Så meget chili skal du spise

Først og fremmest er det vigtigt for virkningen, at du reelt oplever, at dit måltid er hot, hot, hot. Gør du det, kan dit hvilestofskifte efterfølgende stige med op mod 25 pct. Effekten klinger dog hurtigt af igen, og derfor ligger den samlede gevinst af et fyrigt måltid på omkring 20-25 forbrændte kalorier.

Prøv også: Cayennepeber, ingefær og sennepsfrø. De har samme evne som chili til at skrue op for kroppens forbrænding. Effekten er også her kortvarig, så sørg for at få spicy krydderier flettet ind i flere af dagens måltider, hvis det er muligt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: