Fordel din energi korrekt - og tab dig

Energi fra kosten stammer fra kulhydrater, protein og fedt. Men det er ikke lige meget, hvor meget du får af de tre grupper.

proteiner

I dag anbefaler man, at en sund kost består af 50-60 pct. kulhydrat, 10-20 pct. protein og max 32 pct. fedt.

Men er du overvægtig, viser studier, at du højst sandsynligt lettere vil smide de overflødige kilo, hvis du ændrer på fordelingen, så den ser nogenlunde sådan ud:

20-25 pct. protein
40-50pct. kulhydrat
25-35 pct. fedt

Proteinprocenten skal altså lidt op på bekostning af kulhydrat- og fedtprocenten. Fordelen protein er, at det giver en god mæthedsfornemmelse, fordi den proteinrige mad opholder sig længere tid i din mavesæk.

Hvis du gerne vil tabe dig eller have hjælp til at holde vægten uden at blive alt for sulten undervejs, kan du:

  • Spise lidt mere protein, fx i form af fisk, fjerkræ, helt magert kød og helt magre mejeriprodukter.

  • Skære ned på indtaget af mættet fedt fra friture, fede kødstykker, fløde og creme fraiche.

  • Spis ekstra meget af grøtsager, bær, frisk frugt, fuldkornsprodukter, kartofler og bælgfrugter.

  • Begrænse dine portionsstørrelser ved fx at spise af en frokost-tallerken og portionsanrette maden.

Sense kur - endelig en slankekur, der virker

LÆS OGSÅ: Beregn dit proteinbehov

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background