proteiner
© iStock

Fordel din energi korrekt - og tab dig

Energi fra kosten stammer fra kulhydrater, protein og fedt. Men det er ikke lige meget, hvor meget du får af de tre grupper.

28. juni 2015 af I FORM

I dag anbefaler man, at en sund kost består af 50-60 pct. kulhydrat, 10-20 pct. protein og max 32 pct. fedt. 

Men er du overvægtig, viser studier, at du højst sandsynligt lettere vil smide de overflødige kilo, hvis du ændrer på fordelingen, så den ser nogenlunde sådan ud:

20-25 pct. protein
40-50pct. kulhydrat
25-35 pct. fedt

Proteinprocenten skal altså lidt op på bekostning af kulhydrat- og fedtprocenten. Fordelen  protein er, at det giver en god mæthedsfornemmelse, fordi den proteinrige mad opholder sig længere tid i din mavesæk. 

Hvis du gerne vil tabe dig eller have hjælp til at holde vægten uden at blive alt for sulten undervejs, kan du:  

  • Spise lidt mere protein, fx i form af fisk, fjerkræ, helt magert kød og helt magre mejeriprodukter.

  • Skære ned på indtaget af mættet fedt fra friture, fede kødstykker, fløde og creme fraiche.
  • Spis ekstra meget af grøtsager, bær, frisk frugt, fuldkornsprodukter, kartofler og bælgfrugter.
  • Begrænse dine portionsstørrelser ved fx at spise af en frokost-tallerken og portionsanrette maden.

Sense kur - endelig en slankekur, der virker

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: