Derfor virker flad-mave-planen

I følge I FORMs træningsekspert, Michelle Kristensen, virker flad-mave-programmet, fordi man laver øvelserne med belastning, træner kort og hårdt, og man opnår en efterforbrænding.

14. januar 2014 af Michelle Kristensen

Derfor virker den

  • Du træner kort og hårdt. Netop denne kombination er effektiv til at bekæmpe mavefedt. I flad-mave-planen træner du maksimalt en halv time ad gangen.
  • Du bruger vægte i de fleste af øvelserne. Dermed kan du udfordre musklerne maksimalt hver gang og løbende tilpasse vægten til præcis dit niveau.
  • Du opnår en efterforbrænding. Såvel under intervaltræning som under øvelserne banker du pulsen helt op. Det udløser en efterforbrænding op til 24 timer efter din træning.
  • Du begynder at spise sundere. Når du går i gang med at træne, får du helt automatisk lyst til at spise sundere. Dermed forstærker du træningens gavnlige effekt.

Det skal være hårdt

Mange kvinder tager 100 mavebøjninger eller ligger i planken i 3 minutter hver eller hver anden dag. Det er ikke en optimal måde at træne mavens muskler på.

Hvis du gerne vil have stærkere mavemuskler, skal du først og fremmest lave øvelser med belastning.

Derfor er der vægte i mange af flad-mave-planens øvelser. I takt med, at du bliver stærkere, kan du selv øge belastningen. Gå efter en vægt, der efter 10-12 gentagelser gør dig virkelig træt, så du ikke kan tage flere, før du har fået en lille pause.

For at få optimale resultater er det afgørende, at du virkelig presser dig selv.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler