Kvinde ligger ned i solen, mave øvelser
Drømmer du om en fladere mave?

Tro det eller lad være: Det er ikke kun øvelser, der kan give dig den eftertragtede slanke skikkelse. 

© Jakob Helbig

3 oversete veje til en flad mave

Læs, hvordan du kommer til at se 5 kilo slankere ud. Det er lettere, end du tror.

16. marts 2020 af Karen Vedel

Vidste du, at vejen til en flad og stærk mave ikke nødvendigvis begynder på coreholdet i fitnesscentreret? Den starter med noget så basalt som at rette ryggen og trække vejret heeelt ned i maven.

1. Måden, du bærer dig selv på

Prøv at slappe helt af i maven, og fald sammen i ryggen – og kig nu på din mave. Ret dig så helt op, og skyd brystet frem. Tag et kig igen. Det så lige lidt anderledes ud, ikke? 

Din holdning gør nok den allerstørste forskel i forhold til din maves fremtoning. Faktisk ser du let adskillige kilo slankere ud, når du får styr på din kropsholdning.


Kvinde med dårlig kropsholdning
© Jakob Helbig Dårlig holdning

Du kan være nok så veltrænet, men hvis du falder sammen i ryggen, så buler din mave ud, og din vejrtrækning finder aldrig ned i maven. 

Hav derfor hver dag fokus på, hvordan du bærer dig selv. Øv dig, så tit du kan, fx i køen i supermarkedet eller foran computeren.

Start med at rulle skuldrene tilbage, og lad dem falde tungt ned. Saml skulderbladene på ryggen, og åbn dit bryst. Forestil dig en usynlig snor, der trækker blidt opad fra toppen af dit hoved, så du bliver en smule højere og får en lille dobbelthage. Kip din bækkenbund frem, og spænd op i underliv og baller. Nu er den dér! Din mave skulle gerne føles mere samlet og fast nu, og din lænd mere afslappet.

Kvinde der går med en god holdning
© Jakob Helbig Flad mave

Sådan ser en god kropsholdning ud. Og den får dig faktisk til at se fem kilo slankere ud. 

TIP TIL KROPSHOLDNINGEN
Tjek din kropsholdning ud i et helfigursspejl. Har du ikke et selv, så smut forbi en tøjbutik. Stil dig nu med siden til spejlet, og se den store forskel på den ranke version, og den slatne, hvor mave og øvre ryg buler ud til hver sin side.    

2. Måden, du trækker vejret på

Nu er kropsholdningen på plads, og dermed har du også skabt de bedste betingelser for, at åndedrætsmusklerne kan gøre deres vigtige arbejde. Gør du det på den rigtige måde, aktiverer du nemlig mavemusklerne. 

Når du trækker vejret ind, skal der ske en bevægelse nedad, opad, fortil, bagtil og ud i siderne. I de tilfælde bliver hele din core trænet. Det vil sige, at du kan træne din coremuskulatur ved hvert eneste åndedrag. Den chance har du intet mindre end 20.000 gange i døgnet! 

Men mange af os har glemt, hvordan vi trækker vejret rigtigt i vores hektiske, stillesiddende liv. Start med at øve dig i at lade luften strømme forbi skuldrene og helt ned i maven, når du ånder ind – jo oftere, jo bedre. Du vil sikkert opleve, at det, udover a træne maven, har en lindrende virkning på alt fra smerter i ryg, nakke og hoved. 


TIP TIL ÅNDEDRÆTTET 
Lav denne simple åndedrætsøvelse hver dag. Tag en dyb indånding, hvor du forestiller dig, at du puster en ballon op i hele bughulen. Mærk fornemmelsen i lænden, taljen og maven. Aktivér din bækkenbund ved at knibe sammen, og ånd langsomt ud igen.Gør det 3 x 10 gange om dagen.

3. Måden, du bevæger dig på

Du træner alle de vigtige coremuskler på én gang, når du kombinerer dybe vejrtrækninger med din daglige gang. Om du går 10 kilometer eller styrer mod kaffeautomaten på jobbet, så fokusér på at rotere ryggen og svinge med armene. 

Jo mere du går, jo mere træner du din core – også kaldet korset-musklerne, og hvem vil ikke gerne have markeret talje? Husk, de små ting, vi gør dagligt, bliver til store ting i det lange løb og er derfor ofte mindst lige så afgørende som egentlig træning.

TIP TIL BEVÆGELSE
Gå mindst 10.000 skridt om dagen. Og gerne nogle af dem i bare tæer. Det er gratis træning til din mave!

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: