Tom tallerken med pink baggrund

Er faste en god måde at tabe sig på? Nej, hvis du faster i længere tid. Derimod er delvis faste ikke så tosset. 

© iStock

Bliver jeg slank af en fastekur?

Se svaret fra eksperten på iform.dk.

20. august 2013 af I FORM

Spørgsmål

Er det rigtigt, at en fastekur er en af de mest effektive måder at tabe sig på, fordi man ikke tilfører kroppen energi, og derfor er den nødt til at tære på sine egne fedtdepoter, så kiloene rasler af? Og bliver kroppen samtidig renset for affaldsstoffer.


Svar

En fastekur over længere tid er noget af det dummeste, man kan kaste sig ud i, hvis man vil tabe sig. Faste virker som et chok for kroppen og får den til at nedbryde muskler og organer i stedet for fedt.

En længerevarende fastekur fjerner heller ikke den grundlæggende årsag til de overflødige kilo, nemlig en livsstil med forkerte kost- og motionsvaner. Derfor tager man som regel alle de tabte kilo hurtigt på igen efter en fastekur. Undersøgelser har vist, at man et stykke tid efter en skrap lang fastekur vejer det samme - men nu består kroppen af mere fedt og mindre muskelmasse. En mindre muskelmasse betyder en lavere forbrænding. Og det betyder igen, at det er endnu sværere at holde sig slank.

Ideen med, at kroppen skiller sig af med affaldsstoffer, når den ikke får noget at spise, tangerer det religiøse. Der er intet videnskabeligt belæg for det. Kroppen kan sagtens finde ud af det, uden man behøver pine den med lange fastekure.

Derimod er der mange, der har gode erfaringer med periodiske fastekure, hvor du kun faster delvist. Det kunne fx være den populære 5:2-kuren, hvor du to dage om ugen kun må spise to måltider a 250 kalorier om dagen og ellers spiser “normalt” i fem dage.
Det samme gælder for 16:8-kuren, hvor du faster 16 af døgnets timer, men til gengæld må spise – næsten – hvad der passer dig resten af tiden.

Generelle tips til vægttab:

  • Spis en kost, der er rig på grønsager, fuldkornsprodukter, magert kød, fisk og fjerkræ. 
  • Skær drastisk ned på det mættede fedt fra kød og mejeriprodukter, og spis i stedet moderate mængder sundt fedt i form af nødder, planteolier og fed fisk. 
  • Spis 5-6 små måltider om dagen frem for 2-3 store. 
  • Kombinér de nye spisevaner med masser af motion.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler