Elcyklen kan snart overhale den almindelige cykel

Elcyklen er godt på vej til at blive vores foretrukne tohjulede, viser en undersøgelse. Se, hvor den hitter mest.

Kvinde, der sætter batteriet fast på sin elcykel.

MOTOR – Der sælges stadig flere almindelige cykler end elcykler i 2023, men den tendens kan hurtigt vende ifølge eksperter.

© iStock

For bare 10 år siden var elcyklen et sjældent syn på cykelstierne. I dag er den motordrevne jernhest ikke til at komme udenom. Salget af elcykler er steget så eksplosivt, at næsten hver fjerde solgte cykel i dag har en motor.

Og i en undersøgelse fra Vejdirektoratet svarer lidt over 14 pct. af danskerne, at de kørte på eIcykel i 2022.

Det lyder måske ikke af så mange, men i samme undersøgelse svarer 57 pct., at de enten overvejer – eller ikke er afvisende over for – at skifte den almindelige cykel ud med en elcykel.

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, er der god grund til at tro, at der snart kører flere elcykler på vejene end almindelige cykler.

Opmål din cykelrute med I FORMs Ruteplanner

“I Holland, som er et af de lande, vi sammenligner os med rent transportmæssigt, har elcyklen allerede overhalet den almindelige cykel, og vi forventer at se det samme ske herhjemme,” fortæller hun.

Grafik over elcyklers andel af det danske marked.

KILDE: Data fra Danske Cykelhandlere.

© Vejdirektoratet

Mindre sved og mere motion

Spørger man danskerne, hvorfor de overvejer en elcykel, kan svarene umiddelbart virke en smule modstridende. I Vejdirektoratets undersøgelse begrunder 44 pct. med, at elcyklen er mindre anstrengende, og 37 pct. siger, at de overvejer en elcykel for at få mere motion.

Læs også: 9 gode grunde til at cykle på arbejde

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen skyldes det, at elcyklen i dag benyttes blandt et bredt udsnit af befolkningen:

“I starten var elcyklen tiltænkt de ældre borgere, men den er hurtigt blevet populær i de yngre aldersgrupper, fx hos børnefamilierne. Og mens nogle foretrækker elcyklen, fordi de ikke har lyst til at møde sveddryppende op på job, vælger andre den til, fordi den er et glimrende motionsalternativ.”

Især populær i provinsen

Mens mange københavnere måske har oplevelsen af, at elcyklen er alle vegne i bybilledet, så er den faktisk ikke et storbyfænomen. Udbredelsen er derimod størst i større provinsbyer og næststørst i de helt små byer.

“Vi kan se, at dem, der køber en elcykel, kører lidt længere og tager flere ture. Så det giver fin mening, at det er i de områder af landet, hvor afstandene mellem hjem og job måske er lidt længere, elcyklen især er populær,” siger Marianne Foldberg Steffensen.