5 grunde til at købe en kettlebell

En tung jernkugle med håndtag. Simpelt, men effektivt, for en kettlebell er et alsidigt træningsredskab, som kan styrke hele kroppen. Læs her, hvorfor den er alle pengene værd.

To kvinder laver kettlebell swings.

KETTLEBELLTRÆNING - Du kan lave et hav af øvelser med en kettlebell, fx den klassiske kettlebell swing, som giver stærke lår og baller.

© iStock

Derfor skal du købe en kettlebell

Den styrker på flere fronter

Du får for alvor en god allroundtræning, når du griber kettlebellen og går i krig. Du kan nemlig bruge den til attræne både styrke, udholdenhed, mobilitet og balance, hvilket giver kroppen en komplet sundhedspakke. Altsammen med et enkelt træningsudstyr, som ikke kræver meget plads hjemme i stuen.

Langtidsholdbar investering

Du skal virkelig gøre dig umage, hvis du skal ødelægge en kettlebell. Den tunge kugle med håndtag er netop pengene værd, fordi den er så langtidsholdbar og heller ikke kræver nogen særlig vedligeholdelse. Derudover hører den til i den billige ende af træningsudstyr, da du sagtens kan få en god kettlebell til mellem 200 og 400 kroner

Den sætter gang i forbrændingen

Hvis du er på en slankemission, er en kettlebell perfekt, fordi den generelt giver et noget højere kalorieforbrug end under traditionel styrketræning. Faktisk anslår forskere fra University of Wisconsin, at du under typiske kettlebelløvelser forbrænder helt op til 20 kalorier i minuttet. Det skyldes blandt andet, at øvelserne ofte giver høj puls og desuden involverer mange sving og rotationer, som sætter gang i flere muskelgrupper.

Den kan bruges til et utal af øvelser

Du er garanteret en alsidig og varieret træning med en kettlebell, for der fin- des masser af øvelser, den kan bruges til – både for over- og underkrop. Derfor er den genial derhjemme, hvor du ikke har meget plads, men gerne vil have en god helkropstræning i hus. Prøv fx disse øvelser:

• Kettlebell swing – styrker baller, baglår, skuldre og core.
• Goblet squat – styrker ben, baller og stabilitet.
• Planke row – styrker arme, ryg og core.
• Kettlebell sit-up – styrker maven.
• Clean and press – styrker lår, baller, arme og core.

Den giver bomstærke core

Mange kettlebelløvelser udføres med kuglen i én hånd ad gangen. Dermed er belastningen altså størst på den ene side af kroppen, hvilket sætter stabiliseringsmusklerne omkring ryggen og maven på arbejde for at holde kroppen stabil.

Derudover byder kettlebelltræningen ofte også på eksplosive bevægelser, der stimulerer hele maveregionen. Resultat: en bomstærk kernemuskulatur.

LÆS OGSÅ: Test af høretelefoner – find de rette

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 4/2022

Newsletter background