5 ting, vi elsker ved hundestrækket

Det er ikke uden grund, at hundestrækket er én af klassikerne inden for yoga. Du får både styrketræning, udstrækning og ilt til hjernen, ahhh ...

Kvinde i yogatøj, der laver hundestrækket.

YOGA – Hvornår har du sidst hængt med hovedet nedad? Det kan faktisk være sundt at få vendt op og ned på kroppen.

© iStock

Har du gået til yoga, er du sikkert også stødt på downward dog – eller hundestrækket, som det også hedder. Den populære stilling indgår nemlig i rigtigt mange yogaprogrammer – ofte som en del af en flow sekvens, hvor du går direkte fra én stilling til en anden.

Hundestrækket kan godt være lidt tricky, hvis du ikke er specielt smidig, men der er god grund til at øve sig. Få fem grunde her.

Styrker overkroppen

Hvor tit husker du at træne overkrop? I hundestrækket holder du meget af vægten i dine arme og skuldre, så du opbygger styrke i netop denne del af kroppen samt nakken. Samtidig aktiverer du også din core, så du får ryg- og mavetræning med i købet.

Retter rygsøjlen ud

Meget af dagligdagen bruges siddende bøjet ind over en computer eller krøllet sammen i en lænestol. Derfor føles det ekstra rart at få strakt hele muskulaturen omkring rygsøjlen ud og mærke, hvordan vi flytter en del af det pres, vi konstant lægger på ryggen, så den for en stund bliver lang og lige.

Sender friskt blod til hovedet

Dit hjerte arbejder normalt hårdt for at pumpe blod og ilt op til hjernen, men når du vender hovedet nedad, så er hjertet højere end hovedet. Det betyder, at der automatisk strømmer masser af friskt iltet blod til øverste etage. Det giver et ordentligt energiboost, så du føler dig mere frisk og klar i pæren.

Strækker haserne

Især styrketræning for baglår og baller kan sætte sig i hasemusklerne, så selv et almindeligt toiletbesøg kan blive en pinefuld oplevelse. Hundestrækket sørger imidlertid for, at vi får strakt haserne godt ud, så bagsiden af benene føles knap så forkrampede.

Aktiverer fødderne

Vi går og står på dem hele dagen, så det er også kun fair, at vi husker at strække dem ud en gang imellem. Hundestrækket er genialt for fusserne, fordi du aktiverer de små muskler i foden og får strakt senerne godt ud.

Newsletter background