5 gode grunde til at træne hjemme

Du kan nærmest hoppe direkte fra seng til måtte, og når du er færdig, har du badet helt for dig selv. Hjemmetræning er slet ikke tosset, især ikke i en travl hverdag. Læs hvorfor.

Kvinde der laver mountain climbers hjemme i stuen.

HJEMMETRÆNING - Du kan forbrænde kalorier alle steder – også hjemme i egen stue, hvor du sparer tiden til og fra fitnesscentret.

© iStock

Hørte du ikke til dem, der byttede fitnesscentret ud med stuegulvet under corona-lockdown? Så er det måske, fordi du endnu ikke har opdaget de mange fordele ved hjemmetræning.

Læs med her, og bliv inspireret til at svede derhjemme. Også når der ikke er Corona

5 fede fordele ved hjemmetræning

Du kan forbrænde kalorier alle steder – også hjemme i egen stue, hvor du sparer tiden til og fra fitnesscenteret.

Du kan nærmest hoppe direkte fra seng til måtte, og når du er færdig, har du badet helt for dig selv. Hjemmetræning er slet ikke tosset, især ikke i en travl hverdag. Læs hvorfor.

Det er tidsbesparende

Du slipper for at pakke træningstasken og for at transportere dig til og fra centeret, og du kan hoppe direkte ud i dit eget bad og i tøjet, når du er færdig. Træning i egen stue eller have frigør temmelig mange minutter til at lave andre ting. Du kan også træne, mens vaskemaskinen kører eller maden er i ovnen, og udnytte ventetiden effektivt.

Du behøver ikke forlade familien

Har du mindre børn, kan det være svært at forlade matriklen i to timer for at træne. Men gør du det derhjemme, kan du bare hoppe i træningstøjet, når ungerne er puttet, eller før de vågner om morgenen. Og skulle en af dem vågne, kan du nemt pause din træning.

Ingen kigger

Forlegenheden kan du bare pakke væk, når træningen foregår i eget hjem. Her er der ingen, der kigger, og du kan se ud, som du vil, pruste og svede, som du vil, og følge dit helt eget tempo.

Kun egne bakterier

De fleste af os sætter nok pris på at træne i et bakteriefrit miljø – eller i hvert fald kun at skulle forholde os til egne bakterier. Når du bruger egen måtte, elastikker, håndvægte og andet udstyr, undgår du andres sved og bakterier. Og så er omklædningsrummet tilmed helt dit eget.

Du kan træne “uden for åbningstid"

Hjemmetræning kan foregå på alle tider af døgnet. Du er ikke afhængig af åbningstider eller holdplaner, og du kan træne lige akkurat der, hvor det passer ind i dit skema. Er du et rigtigt A-menneske, kan du fx snuppe en halv time, før resten af huset vågner.

Godt udstyr til din hjemmetræning

Godt udstyr til din hjemmetræning

  • Måtte: Den kommer vi ikke uden om. Du skåner både din krop og dine gulvtæpper, når du lægger noget blødt under dig.
  • Kettlebell eller håndvægte: Simple redskaber til styrketræning, som kan bruges til hele kroppen, og som ikke fylder alverden.
  • Træningselastikker: Billige, skånsomme og superenkle at bruge. Kan pakkes ned i skuffen, når du er færdig.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 14/2022

Newsletter background