Kvinde og mand highfiver i fitnesscenter.


© iStock

3 maveøvelser, du ikke må glemme

Drømmer du om en stærk mave? Så får du her tre effektive øvelser, du med fordel kan flette ind i din træningsrutine.

27. april 2017 af Marianne Korsgaard og Jeanette Linder

Er du kørt surt i de samme maveøvelser? Så er det måske tid til at ruske lidt op i træningsrutinen. Her får du tre super-effektive øvelser, der med garanti giver sved på panden og styrker dine mavemuskler. Laver du dem alle tre, sætter du både de lige og de skrå mavemuskler på arbejde og styrker din core. Sæt i gang!

Bicycle

  • Lig på ryggen med hænderne bag hovedet og benene bøjet med knæene i en 90-graders vinkel.
  • Nu skal du rotere i maven og lade højre albue mødes med venstre knæ.
  • Herefter skifter du til modsatte side, så venstre albue møder højre knæ.
  • Gentag forfra i en hurtig bevægelse, så du nærmest cykler med benene.
  • Bemærk, at henholdsvis højre og venstre skulderblad også skal løftes fra gulvet.
© wichman+bendtsen

Jackknife sit-up

  • Lig på ryggen med strakte ben og arme (over hovedet).
  • I en eksplosiv, men kontrolleret, bevægelse løfter du dig op, så hænder og fødder mødes og maven krummes sammen.
  • Stræk dig ud igen, og fortsæt.
© wichman+bendtsen

Plank crunch rotation

  • Stå i planke med strakte arme i skulderbreddes afstand.
  • Nu skal højre knæ møde venstre albue, samtidig med at du roterer i hoften.
  • Skift derefter til modsatte side, så venstre knæ nu møder højre albue.
  • Spænd op i maven, og pas på ikke at løfte hoften for meget. Øvelsen skal kunne mærkes i maven.
© wichman+bendtsen

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad er din vigtigste grund til at træne?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: