3 maveøvelser, du ikke må glemme

Drømmer du om en stærk mave? Så får du her tre effektive øvelser, du med fordel kan flette ind i din træningsrutine.

Kvinde og mand highfiver i fitnesscenter.

Er du kørt surt i de samme maveøvelser? Så er det måske tid til at ruske lidt op i træningsrutinen. Her får du tre super-effektive øvelser, der med garanti giver sved på panden og styrker dine mavemuskler. Laver du dem alle tre, sætter du både de lige og de skrå mavemuskler på arbejde og styrker din core. Sæt i gang!

Bicycle

  • Lig på ryggen med hænderne bag hovedet og benene bøjet med knæene i en 90-graders vinkel.
  • Nu skal du rotere i maven og lade højre albue mødes med venstre knæ.
  • Herefter skifter du til modsatte side, så venstre albue møder højre knæ.
  • Gentag forfra i en hurtig bevægelse, så du nærmest cykler med benene.
  • Bemærk, at henholdsvis højre og venstre skulderblad også skal løftes fra gulvet.
© wichman+bendtsen

Jackknife sit-up

  • Lig på ryggen med strakte ben og arme (over hovedet).
  • I en eksplosiv, men kontrolleret, bevægelse løfter du dig op, så hænder og fødder mødes og maven krummes sammen.
  • Stræk dig ud igen, og fortsæt.
© wichman+bendtsen

Plank crunch rotation

  • Stå i planke med strakte arme i skulderbreddes afstand.
  • Nu skal højre knæ møde venstre albue, samtidig med at du roterer i hoften.
  • Skift derefter til modsatte side, så venstre knæ nu møder højre albue.
  • Spænd op i maven, og pas på ikke at løfte hoften for meget. Øvelsen skal kunne mærkes i maven.
© wichman+bendtsen

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background