4 tips, der gør træning på løbebånd lidt sjovere

Er du ved at kede dig ihjel, så snart du træder op på løbebåndet, så får du her 4 tips, der kan gøre løbetræningen liiiiidt sjovere.

Kvinde løber på løbebånd

LØBEBÅND – ja, det kan være kedeligt at løbe her time efter time. Se, hvordan træningen kan blive lidt sjovere...

© iStock

1. Varier dit tempo

Løbebåndet er optimalt til progressionsløb og intervalløb, fordi du nemt og meget præcist kan regulere på hastigheden.

Progressionsløb: Del dit træningspas op i tre lige lange intervaller, hvor du i det første løber i et langsomt, behageligt tempo, derefter øger til et normalt tempo og slutter af med et relativt hårdt tempo.

Intervalløb: Varm op med roligt løb i 10 minutter. Løb så tre intervaller á 1000 m så hurtigt du kan. Hold to minutters pause med langsomt løb mellem hvert interval.

Får jeg mest ud af løbebånd eller landevej?

2. Brug TV og musik

Der er intet som en spændende film eller god musik, der få tiden til at flyve af sted.

LÆS OGSÅ: Test af høretelefoner – find de rette

Har du løbebånd derhjemme, kan du passende snuppe et afsnit eller to af din yndlingsserie. Træner du i fitnesscenter, er der sikkert en tv-kanal, der kan give dig adspredelse, eller også kan du løbe af sted med din yndlingsmusik i ørerne. Vælg gerne musik i højt tempo, så du bliver fristet til at sætte tempoet i vejret.

Få mere inspiration til træning på løbebåndet

3. Dæk op med lækre energisnacks

Skal du løbe langt, og har brug for energi undervejs, har løbebåndet sine klare fordele. Du behøver hverken løbe med væskebælte eller cykle rundt og lægge små depoter ud inden turen, men kan line alle herlighederne op lige foran dig. På løbebåndet er det også nemt at time præcist, hvornår du skal indtage et skud energi.

4. Juster løbestilen via et spejl

Hvis muligt, så løb så du kan se dig selv fra siden i et spejl. Løber du korrekt, skal din overkrop være lænet lidt fremover, dine arme skal være i 90 graders vinkel, dine skuldre skal være afslappede, du skal løbe med bøjede ben og dit hoved skal være løftet.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background