Guide: Sådan går du rigtigt

En gåtur kan gøre alverden for både krop og sind, men det er vigtigt, at du er opmærksom på både kropsholdning og udstyr.

Hurtig gang får din hjerne til at danne nye, friske hjerneceller.

© iStock

Kropsholdning

  • Hold hovedet ret. Tænk på, at nakken skal være i naturlig forlængelse af rygsøjlen.
  • Brug armene aktivt, især når du sætter fart på. Træk bevidst tommelfingeren tilbage til hoften, og lad armen svinge naturligt frem.
  • Slap af i skuldrene, og vær bevidst om at holde dem nede.
  • Spænd musklerne i mave og lænd, så hoften bliver et stabilt led mellem benene og overkroppen. Tænk over, at hoften skal være en lille smule fremskudt.
  • Sæt hælen i jorden, og rul frem over foden i én glidende bevægelse. Men undgå at sætte hælen så hårdt i under­laget, at du bremser lidt op.

LÆS OGSÅ: 10 fejl, du måske begår på din gåtur

Husk udstyret

  • Blødt og bevægeligt tøj sikrer dig en god komfort, så du kan røre dig – uden at noget kradser eller gnaver.
  • Et par gode sko er dit vigtigste udstyr, når du går. Vælg et par, der støtter din fod, men som har en blød sål, der tillader din fod at bevæge sig.
  • En skridttæller kan være en god motivator.

LÆS OGSÅ: En skridttæller får dig til at gå 1,5 km mere - hver dag!

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background