Derfor skal du gå en aftentur

Hvem siger, at aftentid er lig med sofatid? Snører du skoene efter solnedgang, høster du masser af gevinster både til hoved og krop. Her er fem af dem.

Kvinde i træningstøj med pandelampe på.

GÅTUR - Med god belysning kan aftenturen blive en skøn og forfriskende oplevelse.

© iStock

Især i de mørke måneder er mange af os tilbøjelige til at blive indendørs, når klokken først har passeret seks om aftenen.

Og det kan let blive på bekostning af motionen, for når først vi har lagt os til rette i sofaen, er den svær at komme op af igen. Her serverer vi lidt inspiration til at komme ud og gå i aftentimerne.

Du undgår sofafælden

I aftentimerne ender mange af os i det bløde sofahjørne med en skål et eller andet lækkert på bordet. Men gør du det til en vane at gå en halv til en hel time efter aftensmaden, holder du energien oppe og mindsker lysten til at flade helt ud.

Du får bugt med tankemylder

Tankerne flyver, når vi går, og om aftenen vil du naturligt evaluere din dag eller planlægge dagen i morgen. Der er nemlig hverken tv eller computer til at distrahere dig. Således kan en god aftentur hjælpe med at rydde op på øverste etage og lukke ordentligt ned for dagen.

Kroppen løsnes op

Efter en lang dag med stillesiddende arbejde og transport har muskler og led godt af at blive strakt og løsnet op. Du hjælper fx din lænd, din ryg og dine hofter ved at komme ud at gå en tur sidst på dagen.

Du sover bedre

Motion er godt for din søvn, fordi du får tømt hovedet og gør musklerne naturligt trætte. Hvor hård motion inden sengetid kan få dig for meget op at køre, så er gang helt perfekt. Studier har faktisk også kædet gang sammen med netop bedre søvnkvalitet.

Du hjælper din fordøjelse

En gåtur efter aftensmaden er godt for mavefornemmelsen. Studier har vist, at bevægelsen ved gang sætter skub i fordøjelsen, så maden forlader mavesækken hurtigere og bliver fordelt ud i tarmene. En hurtigere fordøjelse gør både, at vi føler os mindre tunge i vommen, og det mindsker også risikoen for halsbrand.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2022

Newsletter background