Kvinde læser en bog i sin sofa
Start med en overskuelig bog –

en stor, tyk bog kan virke uoverskuelig og måske få dig til at lægge den fra dig lidt for tidligt.

© iStock

Styrk dit helbred med læsning

En aften i selskab med Lisbeth Salander, Don Quijote og Elizabeth Bennet er ikke bare god underholdning – det kan også udløse en lang række gevinster for dit helbred at pleje din indre bogorm. Er det nu, du skal have fat i de støvede bøger på boghylden?

16. marts 2020 af Amalie Langballe


Måske får du kun læst på ferien, når du har massere af tid, men der er god grund til også at hive bøgerne frem i hverdagen. Her får du 6 fordele ved at bruge mere tid på at læse. 

1. Du bliver mindre stresset

Hvis du er en af dem, der bedst stresser af med halve og hele timers flugt ind i bøgernes verden, så bakker videnskaben din strategi op. Et amerikansk studie sammenlignede i 2009 yogas, latters og læsnings afstressende effekt på studerende, og de fandt, at læsning var fuldt ud på niveau med de to andre aktiviteter, når det gjaldt om at få forsøgspersonerne ned i gear. 

TEST: Er du stresset?

2. Bøger giver mod på forandring

I en rundspørge fra 2015 blev over 2.000 læseheste spurgt, hvilken rolle bøger spillede i deres liv. 20 pct. af de adspurgte svarede, at en læseoplevelse på et tidspunkt havde fået dem til at gøre noget for at passe bedre på deres helbred. 38 pct. svarede, at bøger havde lært dem, at det var okay ikke at være perfekt.

3. Læsning holder din hjerne i form 

Hjerner, der læser, viser sjældnere tegn på demens. Det viste et amerikansk studie senest i 2013. Ligesom med andre mentalt udfordrende aktiviteter som krydsord og puslespil kommer hjernen nemlig på arbejde, når du fordyber dig i en bog. I modsætning til film og tv er du tvunget til at frembringe dine egne billeder, hvilket stiller krav til dine små grå. Samtidig kræver læsning noget af din hukommelse, fordi du skal holde styr på en historie i de mange timer, hvor læsningen står på. 

Vidste du, at du også spise dig til en sund og velfungerende hjerne? 


4. Du kan (måske) styrke din empati

Ingen studier har endegyldigt bevist, at læsning forstærker din indfølingsevne, men læsning af skønlitteratur bliver flere steder brugt til at træne folks empati. Efter at et tysk studie i 2011 kunne konkludere, at medicinstuderendes empati med patienter dalede i løbet af studietiden, har flere universiteter – bl.a. Columbia University og Universitat Autònoma de Barcelona – indført obligatoriske litteraturkurser, hvor kommende læger møder de syge og sørgende i bøger, før de møder dem på hospitalsgangene. Du sætter dig nemlig i en andens sted, når du læser. Din hjerne reproducerer de dufte, bevægelser og følelser, som bliver beskrevet. Når du fx læser om duften af kanel, ligner din hjerneaktivitet den, som ses, hvis du rent faktisk dufter til det liflige krydderi. 

5. Bøger udvider dit ordforråd

Når du læser en bog, bliver du præsenteret for cirka dobbelt så mange sjældne ord, som hvis du ser fjernsyn. Det viste en optælling fra 1988 foretaget af forskere på University of Cambridge. Et sjældent ord er defineret som et ord, der er uden for den gennemsnitlige 6.-klasseselevs ordforråd. Hvis du virkelig går efter at blive stærk i fremmedordene, viste samme undersøgelse, at avisartikler gemmer på endnu flere fremmedord – her var det hele tre gange så mange sjældne ord som i det gennemsnitlige tv-show. 

6. Lad vejen til drømmeland gå via en god bog 

Det blå lys fra diverse skærme er ikke gode sengekammerater, da lyset hæmmer produktionen af melatonin, som ellers har en søvndyssende effekt. Døjer du med at falde i søvn, vil en bog derfor være et bedre valg.

Din adfærd inden du skal sove har stor betydning for din søvn. Læs hvorfor her


3 tips til at blive en læsehest

1. Start kort 

Hvad end du vil læse faglitteratur eller skønlitteratur, kan det føles mere overskueligt, hvis du starter med kortere tekster. Måske skal du begynde med en god novellesamling, hvis du drømmer om at sluge “Ulysses”, og måske kan du finde en velskrevet artikel om det emne, du håber på at læse tykke bøger om.

2. Sæt streger i teksten 

Har du svært ved at holde fokus, når du læser, hjælper det nogle at markere særligt gode eller vigtige sætninger. Tricket dur dog kun, hvis det er dine egne bøger, du læser – det koster dyrt at udøve hærværk på biblioteksbøger. 

3. Udfordr dig selv 

Aftal med dig selv, at du vil læse en bog om måneden eller en avis fra ende til anden hver weekend. Et element af konkurrence kan motivere dig til at få læsebrillerne på.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: