Vask sveden af, så snart du har trænet. Ellers kan huden blive irriteret.

Undgå bumser efter træning

Træning kan give uren hud. Få fire tips til at undgå bumser i forbindelse med træning.

3. april 2014 af I FORM

  • 1. Fjern makeup. Bruger du makeup i en grad, der hindrer huden i at svede naturligt, så fjern foundation og lignende før træningen.

  • 2. Gå i bad lige efter træningen. Brug evt. en mild rensesæbe til ansigt og krop. Undgå at skrubbe eller exfoliere. Det stresser og irriterer huden, hvilket kan føre til bumser. Husk, det er ikke sveden i sig selv, der giver træningsbumser. Men har du tendens til bumser, kan problemet blive værre, hvis du ikke vasker huden bagefter.

  • 3. Rens hud efter træning Hvis du ikke har adgang til et bad efter træningen, kan du rense huden for sved med renseservietter (uden parfume eller andet, der kan irritere huden).
  • 4. Plej huden med fugt efter bad eller rens. Ellers risikerer du tør hud, som er lig med irriteret hud, som igen er lig med hud i stor fare for at udvikle bumser.

Bonusinfo: Styrketræning kan øge risikoen for bumser. Det skyldes, at træningen øger kroppens produktion af det mandlige kønshormon testosteron (også hos kvinder), som igen øger risikoen for bumser. Det skal selvfølgelig ikke afholde dig fra at træne – du er home free, blot du følger ovenstående råd.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: