Undgå bumser efter træning

Træning kan give uren hud. Få fire tips til at undgå bumser i forbindelse med træning.

Vask sveden af, så snart du har trænet. Ellers kan huden blive irriteret.

© iStock

1. Fjern makeup. Bruger du makeup i en grad, der hindrer huden i at svede naturligt, så fjern foundation og lignende før træningen.

2. Gå i bad lige efter træningen. Brug evt. en mild rensesæbe til ansigt og krop. Undgå at skrubbe eller exfoliere. Det stresser og irriterer huden, hvilket kan føre til bumser. Husk, det er ikke sveden i sig selv, der giver træningsbumser. Men har du tendens til bumser, kan problemet blive værre, hvis du ikke vasker huden bagefter.

3. Rens hud efter træning Hvis du ikke har adgang til et bad efter træningen, kan du rense huden for sved med renseservietter (uden parfume eller andet, der kan irritere huden).

4. Plej huden med fugt efter bad eller rens. Ellers risikerer du tør hud, som er lig med irriteret hud, som igen er lig med hud i stor fare for at udvikle bumser.

Bonusinfo: Styrketræning kan øge risikoen for bumser. Det skyldes, at træningen øger kroppens produktion af det mandlige kønshormon testosteron (også hos kvinder), som igen øger risikoen for bumser. Det skal selvfølgelig ikke afholde dig fra at træne – du er home free, blot du følger ovenstående råd.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background