Kvinde med frossen skulder
Frossen skulder

Er du kvinde og over 40 år? Så er du i risikozonen for en frossen skulder.

© iStock

Frossen skulder – sådan behandler du skaden

Alle får den kolde skulder en gang imellem. Men heldigvis rammes de færreste af en frossen skulder. Det er nemlig en smertefuld oplevelse, der tvinger din træning på pause. Heldigvis kan du genfinde formen med tålmodighed og genoptræning. Se her, hvordan du bedst kommer over en frossen skulder.

11. december 2019 af Gorm Palmgren

Oplever du uudholdelige smerter i skulderen efter et fald eller en overbelastning? Så er du nok ramt af en frossen skulder. Læs, hvad frossen skulder er, hvordan du behandler en frossen skulder, hvor lang tid en frossen skulder varer – og om du må træne med en frossen skulder. Få svar på dine spørgsmål om frossen skulder her.

Frossen skulder – spørgsmål og svar

 

Hvad er en frossen skulder?

Frossen skulder, også kaldet kold skulder, er en lidelse i skulderen, hvor man udvikler stivhed. Skulderen er ekstremt vigtig, for at du kan bevæge din arm. Så når skulderen pludselig fryser fast, er du virkelig på den. 

I skulderen er overarmsknoglen fæstnet til skulderbladet i et led, der holdes på plads af en bindevævsfyldt kapsel. Ved en frossen skulder opstår der en slags betændelse i ledkapslen. Det gør bindevævet stift. Samtidigt vokser der unormalt væv frem, og produktionen af smørende ledvæske hæmmes. Det går drastisk ud over din bevægelsesevne og giver dig smerter.

Frossen skulder på menneskekrop
Frossen skulder

I skulderen sidder overarmsknoglen fast til skulderbladet i et led, der holdes på plads af ledkapslen, som fastholdes af bindevæv. Frossen skulder skyldes, at der opstår betændelse i ledkapslen, og det medfører at bindingsvævet bliver strammere og stivere.  

© iStock
 

Hvorfor opstår en frossen skulder?

En frossen skulder kan opstå efter en anden skade, fx et fald, der får dig til at holde skulderen i ro i lang tid. Men som regel opstår skaden bare spontant. Ingen kendt årsag. 

Nogle læger betragter en frossen skulder som en autoimmun sygdom. Det vil sige, at immunforsvaret af ukendte årsager begynder at nedbryde kroppens eget væv – i dette tilfælde skulderens ledkapsel. Kvinder er lidt mere udsatte end mænd, og er du over 40 år, er risikoen større.

 

Symptomer – hvilke smerter giver en frossen skulder? 

Smerterne sidder i skulderen og stråler ud i armen. De er værst om natten, hvilket kan gå hårdt ud over din søvn. De første to til seks måneder bliver smerterne ovenikøbet gradvist værre. Herefter aftager de endelig for til sidst at forsvinde, men skulderen vil stadig være stiv, fordi led og bindevæv vokser sammen. 

 

Varighed – hvor lang tid varer en frossen skulder?

Smerterne ved frossen skulder varer som regel 3-8 måneder.

Når smerterne begynder at aftage, bliver stivheden tydelig. Stivheden varer typisk omkring 4-6 måneder, hvorefter du ganske langsomt vil genvinde bevægeligheden.  

De sidste 1-3 måneder af skaden vil være præget af stivhed og ikke af smerter. Her kan du begynde at bevæge skulderen langsomt igen. Samlet varighed for en frossen skulder kan altså være helt op til 18 måneder.

Her kan du se en plan for, hvordan du selv kan behandle en frossen skulder. 

 

Behandling af frossen skulder – hvad kan jeg selv gøre?

Frossen skulder uge 1: Søg læge 

Hvis du har mistanke om en frossen skulder, bør du altid søge læge for at få stillet en korrekt diagnose. Armen skal holdes helt i ro, og du skal undgå at gøre noget, som fremprovokerer smerte.

Frossen skulder måned 1-4: Dæmp smerten 

Mens det gør ondt, kan du dulme smerterne med medicin og sørge for god støtte til armen, når du sidder og ligger. Selv de mest velmenende forsøg på at holde skulderen i gang vil kun forværre smerterne.  

Frossen skulder måned 5-10: Bevæg dig 

Når smerterne har lagt sig, kan du meget forsigtigt lægge ud med passive bevægelser af den ramte skulder. Brug fx din raske arm til at bevæge den syge frem og tilbage, mens du slapper helt af i sidstnævnte. 

Frossen skulder måned 10-18: Genoptræning måned 

Først nu kan du begynde at bevæge skulderen aktivt igen. Sving den ramte arm strakt frem og tilbage eller ud til siden og tilbage igen. Brug eventuelt en elastik for at øge belastningen på muskler og led. 

 

Kan jeg træne med en frossen skulder?

Tjek her, hvilke træningsformer du fint kan kaste dig ud i, hvis du har en frossen skulder – og hvilke du skal passe på med.

HUSK: Der går mindst et år, før du kan træne skulderen normalt. Det gælder derfor om at finde en motionsform, som skåner skulderen og udfordrer resten af din krop.

Træningsformer – fra BEDST til VÆRST for en frossen skulder

BEDST

YOGA med en frossen skulder
De langsomme, rolige bevægelser gør det muligt både at aflaste, udstrække og genoptræne skulderen, når du dyrker yoga.
GANG med en frossen skulder
Hvis du går sådan, at armene svinger passivt frem og tilbage, opøver du en god bevægelighed.
STYRKETRÆNING med en frossen skulder
Du skal undgå øvelser, som belaster skulderen, men du kan fint styrketræne resten af kroppen.
CYKLING med en frossen skulder
Du kan cykle på motionscykel, hvis dine arme hænger slapt ned, mens du triller i dit eget tempo.
LØB med en frossen skulder
Det er belastende for skulderen at løbe, fordi dine arme automatisk vil køre frem og tilbage.
SVØMNING en frossen skulder
Alle svømmediscipliner stiller store krav til skulderpartiet. Derfor er svømning et meget dårligt valg.

VÆRST

TENNIS OG BADMINTON med en frossen skulder
I ketsjersport bruger du begge skuldre intensivt, så det er ikke en mulighed lige nu.
 

Derfor er yoga ekstra godt for en frossen skulder

Kvinde med frossen skulder dyrker yoga
200 kcal kan du forbrænde ved en times yoga

Det er lige så mange kalorier som ved 20 minutters spinning. 

© iStock
  • Genoptræning: Hvis du vælger øvelser, der skåner skulderen, så er yoga god genoptræning, som samtidig holder resten af din krop i gang.
  • Skulderen strækkes: Når smerterne fra en frossen skulder er aftaget, er øvelser som cow face pose, der ses ovenfor, geniale til at smidiggøre skulderen igen.
  • Sådan skal du træne: Vælg dine yogaøvelser med omhu, tilpas sværhedsgraden i takt med, at din skulder får det bedre, og få gerne hjælp fra en instruktør, så du skåner skulderen. Øvelserne må ikke udløse smerte!

Her kan du finde inspiration til gode og skånsomme yoga-øvelser.

 

Behandling – det kan eksperten gøre ved en frossen skulder

Hvis det gør så ondt, at almindelig smertestillende medicin ikke hjælper dig, kan lægen sprøjte en blokade med en blanding af binyrebarkhormon og lokalbedøvelse direkte ind i skulderleddet. Det vil typisk lindre smerterne i flere uger. 

Fysioterapi har desværre ingen effekt på en frossen skulder, men i værste fald kan man foretage et kirurgisk indgreb, hvor lægen skærer det sammenvoksede væv op og dermed skaber bedre bevægelighed.

Artiklen er bragt i I FORM nr. 15, 2017

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: