Psykologens bedste råd til et bedre selvværd

Selvværdet ændrer sig gennem hele livet. Desværre er det ikke altid til det positive. Få psykologens bedste råd til, hvordan du styrker dit selvværd, så du kan overvinde den stemme i dit hoved, der fortæller dig, at du ikke er god nok.

To kvinder drikker kaffe og hygger sig

HAR DU SVÆRT VED AT SLÅ TIL? - Vi giver dig psykologens bedste råd til et bedre selvværd

© iStock

Jeg er ikke smuk nok. Social nok. Dygtig nok. Har du også sort bælte i selvhad? Så er du desværre langtfra den eneste, og skranter dit selvbillede, påvirker det alle dele af dit liv.

Heldigvis kan du lære at blive glad for dig selv og alt det, du kan.

Specialpsykologen Irene Oestrich giver sine bedste råd til, hvordan du kan arbejde med dit selvværd.

Det siger psykologen:

Det, du siger...

... er du selv. For nogle af os er den historie, vi fortæller om os selv, præget af negative tanker. Selvværd er imidlertid ikke noget, vi er født med, og det kan ændre sig livet igennem. Det handler først og fremmest om det, du tænker og tror om dig selv.

Lavt selvværd kan skyldes mange faktorer – det er en misforståelse, at årsagen altid er, at du ikke er blevet rost nok som barn. Du kan have fået masser af skulderklap og stadig have lavt selvværd.

Du kan miste dit selvværd...

... når som helst, hvis der sker noget uretfærdigt, forfærdeligt eller krænkende. Det lave selvværd kan fx opstå hos en elitesportsudøver, der havde håbet på OL, men alligevel ikke magtede det.

Eller hvis det parforhold, som du har troet på, ender i svigt.Selvværdet kan påvirkes af uventede begivenheder, hvor vi mister troen på os selv. At kunne lide og være stolt af dig selv er derfor en opgave livet igennem.

Er du bange for ulykker...

... der aldrig sker? Folk med lavt selvværd forestiller sig tit, at det værste sker, og det skaber frygt for at begå fejl.

Spørg i stedet dig selv: Hvad er det værste, der kan ske, hvis andre opdager, at du begår fejl? Som regel intet som helst. Det er ærgerligt, men ikke katastrofalt.

Drop tanken om...

... at du partout skal være den smukkeste, rigeste eller klogeste. Har vi for meget fokus på disse flygtige værdier, kan det let gå ud over selvværdet, for de færreste kan leve op til idealerne.

Det er langt sundere at fokusere på gode menneskelige egenskaber. Som at du er troværdig, kærlig, omsorgsfuld eller nærværende. Det er beundringsværdigt og ikke nær så flygtigt som penge, tøj og udseende.

Pas på med leveregler...

... der spænder ben for dit selvværd. Hvis du fx har en regel om, at du ikke kan have gæster, før huset skinner, så har du begrænset din egen frihed.

Det er meget udbredt at opstille regler, fx om egen fremtoning og standarder, der hverken er naturlige eller behagelige. Vi skal passe meget på leveregler og standarder og altid være kritiske over for dem. Leveregler kan altid laves om!

Sæt grænser...

... og sig fra. Lavt selvværd er ofte forbundet med angst for at blive afvist og bekymring for, at andre ikke synes, du er god nok.

Det giver følelsesmæssige konflikter, hvor du skjuler dit rigtige jeg for i stedet at snakke folk efter munden. Men faktisk sætter de fleste pris på, at du har en holdning. Det giver værdighed og medbestemmelse i dit liv, som er vigtigt for, at du trives.

Fokusér på dine styrker...

... og gode egenskaber. Det handler om at flytte fokus fra det destruktive til det konstruktive. Mennesker, der ikke tror på sig selv, er sjældent bevidste om, hvad de gerne vil være gode til.

Så et andet vigtigt fokus er at finde ud af, hvad du har af ønsker og mål for dig selv – altså realistiske mål.

Forsøger du også at undvige...

... når noget er svært? Prøv i stedet indimellem at gøre det, du normalt ville undgå, og udvid din komfortzone.

Det medvirker til lavt selvværd, hvis du gør alt for at undgå det ubehagelige i livet. I stedet skal du vide, at du kan tåle meget mere, end du tror. Jo mere du undgår, jo svagere bliver du.

Du bliver mere robust...

... ved at acceptere, at selvom du laver fejl, er du god nok. Ingen har et liv uden problemer. Du skal være klar til at se dem i øjnene og løse dem, så godt du kan.

Det indebærer også mod at acceptere det, vi ikke kan ændre. Kunsten er at tro på det bedste, være forberedt på det værste – og i sidste ende tage tingene, som de kommer.

Vedligehold dine gode egenskaber...

... ved at aktivere dem. Det er en livslang opgave at opbygge og vedligeholde sine kvaliteter samt udvikle nye.

Det er vigtigt at være opmærksom på negative tanker, selvbebrejdelser, skam og skyld, som kan føre til alvorlige lidelser som stress, angst og depression.

Kilde: Irene Oestrich er specialpsykolog i Region Hovedstadens Psykiatri og ekspert i kognitiv adfærdsterapi. Hun har bl.a. skrevet bogen “Kort & Godt om Selvtillid & Selvværd” og har klinik på Frederiksberg.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 7/2020

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background