Symptomer på angst

Overraskende mange mennesker lider af angst - også uden at være klar over det. Er du én af dem? Tjek symptomerne her! Og se også, hvordan du kommer angsten og dine fobier til livs.

Angst kvinde gemmer sig i et hjørne

Angst er desværre en udbredt lidelse. Her kan du se de mest almindelige symptomer på angst.

© iStock

Rigtig mange mennesker går rundt og lider af angst. Og sommetider er de slet ikke klar over det. Det er vigtigt at skelne mellem frygt, nervøsitet og angst. For angst er nemlig en følelse af, at der er fare på færde - uden man egentlig er klar over hvorfor. Og det er her, at angsten adskiller sig fra frygten, hvor man nemlig udmærket er klar over, hvorfor man er bange eller frygter noget.

Når du får angst, vil du ofte opleve et angstanfald, hvor hjertet hamrer væsentligt hurtigere end normalt, en susen eller smerter i maven, en unaturlig, spændt krop eller lignende.

Hvorfor får man angst?

Angst kan være arveligt. Men nogle mennesker er også bare mere sensitive end andre - og det medfører altså, at de konstant er på vagt og muligvis lider af en eller flere af følgende former for angst.

Det er vanskeligt at sige, hvorfor man får angst. Men ofte er lidelsen forbundet med nedsat livskvalitet (hvis du fx er blevet fyret, skilt, har fået et fysisk handicap eller lignende) eller en anden psykisk lidelse. Der er også set flere eksempler på, at folk med angst har det til fælles, at deres opvækst har været præget af utryghed på den ene eller anden måde.

Har du en mistanke om, at du lider af en depression? Læs mere her!

Generaliseret angst

Denne type angst kender de fleste faktisk til. Her kan man nemlig være angst for alle former for hverdagsproblemer og generelt vedvarende problemer. Det kan være alt fra angsten for ikke at kunne nå bussen, mulige ulykker, indkøb, dit og andres helbred osv. Med andre ord: Ting, der er ude af dine hænder.

Sygdomsangst

Hvis du lider af sygdomsangst, er du konstant på vagt over for mulige sygdomme. Du tjekker hele tiden internettet for, om du muligvis lider af en alvorlig sygdom og du har ofte kontakt til din læge, som må forsikre dig om, at du intet fejler.

Enkelfobi

Denne fobi kender de fleste til. Her kan man være angst for et dyr, ting osv. Fx kan man være angst for edderkopper, højder, mørke, tandlægen, lukkede rum osv.

Måske kan mindfulness eller meditation hjælpe dig til at få lidt ro i kroppen? Tjek disse øvelser!

Agorafobi

Her er man bange for større menneskemængder. Og det kan altså godt blive et problem, når du forlader dit hjem. Ofte vil du gå i panik eller få det dårligt, når du handler eller færdes på offentlige pladser med mange mennesker.

Socialfobi

De fleste har prøvet at føle en form for social angst, når de skal deltage i et større arrangement. Men det bliver først et seriøst problem, når du undgår større selskaber, fordi du er bange for at være i selskab med mange mennesker på en gang. Det handler altså ikke om, at du er nervøs for at holde en tale eller på anden måde være i centrum. Det er derimod blot angsten for at være en del af et større selskab.

Faktisk er socialfobi noget, du forholdsvis nemt kan slippe af med. Her kræver det, at du tvinger dig selv ind i den situation, du synes, er ubehagelig.

OCD - Tvangstanker

Du har sikkert hørt om folk, der er bakterieforskrækkede, undgår stregerne på fortovet eller gentagne gange SKAL tjekke, om døren nu er låst.

For de fleste mennesker kommer disse tanker, men de er forbigående, og det påvirker ikke deres liv. For de, der lider af disse tvangstanker, kan kontrollen faktisk overtage så meget, at deres liv er fuldstændig styret af netop disse tanker.

OCD, tvangstanker, opstår som regel tidligt i ens liv. Ofte i forbindelse med forældres skilsmisse, et dødsfald, mobning eller lignende.

LÆS OGSÅ: Har du tegn på OCD?

De mest almindelige symptomer på angst:

  • Hjertebanken
  • Svedeture
  • Tørhed i munden
  • Rysten - særligt på hænder
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelser
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Uro i maven
  • Følelsesløshed eller snurren - fx i fingerspidserne
  • Kuldegysninger
  • Trang til kontrol
  • Angst for at dø
  • Uvirkelighedsfølelse

Sådan behandler du angst

Den mest almindelige måde at behandle angst på er ved at gå i terapi. Her vil du kunne tage fat om dine problemer sammen med en ekspert, som effektivt kan hjælpe dig af med din angst. Ofte vil din terapi være kognitiv, hvor dit tankemønster bliver ændret - og psykologen eller terapeuten vil ofte give dig redskaber, som allerede med det samme vil hjælpe dig med din angst.

Man kan også behandle angst med forskellige former for medicin. Fx får nogle mennesker antidepressiv medicin, fordi de også lider af en depression. Derudover kan du også behandle angst med lykkepiller eller nervepiller. Der er der dog risiko for, at du bliver afhængig af medicinen og får svært ved at slippe den igen. Og derudover gemmer der sig også en masse bivirkninger i pillerne.

Husk, at du altid kan kontakte din praktiserende læge, som vil hjælpe dig med den rette behandling.

Mest læste lige nu
Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Stress

Stressekspertens 10 bedste råd

Sundhed

Er rødvin sundt eller ej?

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Sex

Får du nok (god) sex?

Kostråd

Kan man spise havregrød til aftensmad?

Desserter

Snebolde

62,8 kcal
40 minutter
Styrketræningsøvelser

1. december

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Mere om Psykologi
Psykologi

Sådan undgår du at være en pleaser

Psykologi

Test: Er du en pleaser?

Psykologi

Hvorfor gør alkohol mig trist dagen derpå?

Psykologi

Videnskaben har talt: Sult gør os sure

Psykologi

Sådan slipper du ud af jalousiens grimme greb

Psykologi

Gode råd til dig, der kender en med angst

Psykologi

Er dine bekymringer så tunge, at det er angst?

Psykologi

7 veje til at holde hjernen frisk

Psykologi

Hvorfor er vores smagssans forskellig?

Psykologi

Hvorfor kan jeg ikke genkende folk?

Psykologi

Test dig selv: Hvordan tackler du dine bekymringer?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler