Måske har du mediteret uden at vide det. Se, hvordan du mediterer bevidst.

5 lette trin til mere energi

Få gode tips til hvordan du mediterer på dit åndedræt.

1. januar 2009 af I FORM

Meditation er nemt - sådan


Find et godt sted

Første skridt er at finde nogle omgivelser, hvor du ikke bliver forstyrret. Det kan være et afsides rum i dit hjem eller på dit arbejde tidligt om morgenen. Du skal helst have løstsiddende tøj på. Joggingbukser og en T-shirt er bedst, men bare du løsner tøjet, er det bedre end ingenting.

Sæt dig på en pude på gulvet eller i en stol med lige ryglæn. Du behøver ikke at indtage lotusstilling, men du skal sidde opret uden at lude. Fokusér på et objekt i nærheden, eller luk øjnene let - hvad du nu synes, der føles bedst. Det vigtigste er at slappe så meget som muligt af.

Vi ved, hvad du tænker: "Hvis nogen beder mig om at sidde stille på det tidspunkt af morgenen med lukkede øjne, sover jeg fastere end Arne Melchior i Folketinget." Det er okay, hvis det sker en gang imellem. Det viser bare, at du er helt afslappet. Men ikke hver gang. Det kaldes ikke at meditere, men at tage sig en lur.

Tænk på dit åndedræt

Når du sidder godt, så prøv at lukke alt andet end dit åndedræt ude. Der findes flere måder at gøre det på. Mens du langsomt ånder ind og ud, kan du for eksempel tænke ved dig selv: "Jeg ånder ind, jeg ånder ud, jeg ånder ind, jeg ånder ud."

Nogle foretrækker kun at lægge mærke til udåndingerne, andre at fokusere på et ord eller en sætning, der giver særlig mening for dem. Det kan være din kærestes navn, et par linier fra en populær sang eller for den sags skyld temaet fra din yndlingsreklame på tv.

Det er lige meget, hvilken metode du anvender, så længe du holder opmærksomheden på dit åndedræt og undgår at blive bekymret over de opgaver, der venter bagefter. Du skal have en følelse af, at intet haster. Hvert åndedrag skal være som en miniferie.

En lille advarsel: At fokusere 100 procent på dit åndedræt er ikke så nemt, som det lyder. Første gang du mediterer, vil du blive chokeret over, hvor meget "støj" der er i din hjerne. Mange er kun i stand til at koncentrere sig totalt to eller tre åndedrag ad gangen i begyndelsen, før tankerne glider over på bordplanen til aftenens fest, eller hvor de har lagt deres bilnøgler.

Hvis du har det sådan, er der ingen grund til bekymring. Det sker for alle, men det bliver bedre efterhånden.

Afvis tankerne

Når en tanke trænger sig på - som den uundgåeligt vil - skal du ikke blive frustreret, men bevidst anerkende, at den er der. Omdiriger derefter venligt, men bestemt opmærksomheden til dit åndedræt. Gentag dit mantra for dig selv, for eksempel: "Jeg ånder ind, jeg ånder ud."

Når du anerkender en tanke, er det vigtigt, at du undgår at blive stresset eller frustreret over den. Du kan for eksempel sige: "Nå, ja," til dig selv og trække mentalt på skuldrene. Bemærk tanken, og vend derefter tilbage til åndedrættet. Du skal ikke forcere noget, det vil distrahere dig yderligere.

Bare vær til stede

Du bør koncentrere dig om dit åndedræt i et kvarter. Hvis det er vanskeligt i starten, så begynd med fem minutter ad gangen, og øg perioden hen ad vejen.

Når tiden er gået, så skynd dig ikke tilbage til dit arbejde, eller hvad du nu er i gang med. En for hurtig returrejse til hverdagen giver også stress. Bliv i stedet siddende et par minutter, og tillad efterhånden forskellige tanker at dukke op i dit hoved. Hvis der er plads nok, der hvor du er, kan du rejse dig og lave et par minutters gående meditation, hvor du både fokuserer på åndedrættet og på dine fødder, der rører jorden.

Forvent ikke frelse

Daglig meditation vil ikke tænde forklarelsens lys i hovedet på dig. Du skal altså ikke forvente at nå til nye erkendelser eller finde skjulte sandheder.

Hvad du til gengæld godt kan regne med, er, at efterhånden som du bliver rutineret i meditationens kunst, vil den koncentration og sjælefred, du oplever, sprede sig til resten af din tilværelse.

Som tiden går, vil du gradvist få mere energi og mod på livet, ligesom du vil blive bedre til at håndtere stress.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler