Rygsmerter

35 procent har haft ondt i ryggen inden for det seneste år

© iStock

Rygspecialistens råd til en sund ryg

Rygsmerter er lige så almindelige som forkølelse, men mange af os er langt mere usikre på en øm ryg end en snottet næse. Vi har spurgt en fysioterapeut med speciale i ryggen, hvad du stiller op, når ryggen værker, og hvordan du generelt holder den i topform.

1. august 2019 af Tine Sandorf

Fysioterapeutens gode råd til en sund ryg

Hvordan skal du forholde dig til rygsmerter? Og hvordan behandler du din ryg allerbedst? Her er 8 gode råd til en sund ryg. 

Hvem er eksperten?

Mathias Holmquist er uddannet fysioterapeut med speciale i ryggen. Han har ti års erfaring og arbejder hos Aarhus Rygklinik.

Nøglen til at holde ryggen sund ...

... er bevægelse, for det er det, din krop og ryg er bygget til. Du stimulerer din ryg helt ned på celleniveau, når du er aktiv. Den bedste form for aktivitet er den, du får lavet regelmæssigt, for din ryg har brug for at blive smurt løbende. Ryggen er vild med både hverdagsbevægelse og decideret motion, så alt fra gåture til svømning eller holdtræning er guf for din ryg.

Mange rygproblemer kunne tages i opløbet ...

… hvis vi var bedre til at lytte til ryggens signaler, for rygproblemer kommer som regel snigende. Ofte starter det med små tegn, som at ryggen føles stiv. Stivheden bliver måske til deciderede smerter, og smerterne bliver mere og mere intense, indtil det gør virkelig ondt. Men fordi vi har travlt, er pressede eller lignende, kommer vi nemt til at overhøre de første tegn fra ryggen.

Hold dig IKKE i ro, hvis du har ondt ...

… derimod skal du gøre, hvad du kan,for at holde dig aktiv og bevæge dig. Mange af os er bange for at gøre ondt værre og er derfor hurtige til at indstille alle former for aktivitet, når ryggen værker. Men lige så sundt det er for din ryg at være aktiv, lige så usundt er det for den at være inaktiv.

Ryggen er et vanedyr ...

… så den kan ikke lide store forandringer. Derfor går det tit galt, hvis du pludselig belaster din ryg voldsomt, i forhold til hvad den er vant til. En klassiker er, når forårssolen pludselig titter frem efter en lang vinter. Så går mange haveejere amok og knokler en hel weekend i haven – med efterfølgende rygsmerter i flere dage efter. En gartner derimod, der er vant til havearbejde, oplever sjældent rygsmerter.

Du skal ikke være bange for at løfte “forkert”...

… for ryggen tager som udgangspunkt ikke skade af at løfte. Teknikken med at bøje i benene og have det, som du skal løfte, tæt på dig, er god at bruge, når du skal løfte noget tungt, og når du fx laver dødløft, fordi det gør, at du kan udvikle mere kraft. Men har du ikke ondt efter at have løftet uden at bøje i benene, er der ingen grund til bekymring.

En scanning giver ikke altid et svar ...

… på dine rygsmerter, men det tror mange patienter. En scanning bruges primært til at sikre, at der ikke er noget sygdomsmæssigt galt med dig som fx kræft, og den kan vise, om der er noget, der er brækket eller revet over, eller tilstande, som kræver operation. Er der ikke mistanke om den slags, vil en scanning ofte kun forvirre.

Undgå at stresse over, at du skal have en ret holdning ...

… måske er den rette holdning noget andet for dig. Du har jo levet med din ryg hele livet, og dermed har din ryg tilpasset sig den måde, du bevæger dig på. Derfor er den holdning, du har, den rigtige holdning for dig, så længe du ikke får ondt. Det gode ved ryggen er jo netop, at du hurtigt kan mærke på den, hvad der føles rigtigt for netop dig. Og det er det, som du skal lytte til.

Ligesom en forkølelse går de fleste rygsmerter over igen ...

… så der er ingen grund til at gå i panik i første omgang. Langt de fleste rygproblemer er helt ufarlige og er væk i løbet af et par uger. Så selvom det er generende, mens det står på, er det bedste, du kan gøre, at slå koldt vand i blodet og holde dig i gang imens.

Smerteguide 

STOP MED DIN AKTIVITET ...

... hvis du får flere og flere smerter, jo mere du fortsætter. Varer smerterne flere timer efter eller længere, skal du droppe aktiviteten i en periode.

FORTSÆT FORSIGTIGT ...

... hvis ryggen begynder at føles stiv og gøre ondt, mens du er i gang med din aktivitet. Smerterne skal gå over, inden for 20 minutter efter at du er stoppet. Gå forsigtigt frem næste gang.

KØR PÅ ...

... hvis aktiviteten ikke gør ondt eller kun gør ondt i starten. Smerterne skal forsvinde, efterhånden som du fortsætter. Når du er færdig, skal du have færre smerter, end før du startede.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: