Kan jeg træne mig fri af vinterdepression?

Det er mørkt, og jeg kæmper med tungsind og manglende energi. Kan jeg bruge træning til at peppe mig selv op?

to kvinder løber i sneen, vinter.

Det allerbedste, du kan gøre for dig selv i de mørke tider, er at gå en rask tur eller spænde løbeskoene midt på dagen, hvor lyset er stærkest, eller om morgenen, så du kickstarter dagen med et skud lys. Mangel på dagslys er nemlig den største røver, når det kommer til energiniveauet.

Sådan vælger du det rigtige par vinter-løbetights

Men selv om lyset er vigtigere end træningsdelen, når det kommer til vinterdepression, kan du godt bruge træning til at peppe dig lidt op. Træning sætter skub i produktionen af det naturlige lykkestof i hjernen, serotonin, og stimulerer hormoner som endorfiner og adrenalin. Stofferne modvirker søvnhormonet melatonin og booster dit humør. Der er dog endnu ikke fundet bevis for, at du kan få helt bugt med vinterdepressionen udelukkende med træning.

LÆS OGSÅ: Overvejer du at få en lysterapilampe?

Hop gerne i løbe- eller traveskoene sammen med andre. Det er bare lidt sjovere og giver dit tungsind kamp til stregen at have selskab i stedet for at gå i hi hjemme i hulen.

Er du (også) ramt af halsbetændelse? Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background