Unge mennesker mediterer på yogamåtter

Meditation alene kan hjælpe dig til at få styr på negative tanker, men kombineret med træning er det endnu mere effektivt.

© iStock

Denne træningskombination er effektiv medicin mod depression

På to måneder kan du nedsætte symptomer på depression med hele 40 %, hvis du kombinerer disse to træningsformer.

23. februar 2016

Din livskvalitet kan få et ordentligt boost opad, hvis du lider af depression – eller i det hele taget er belastet af negative tanker – med en ny metode. Ifølge forskning kan symptomerne på depression nemlig reduceres med hele 40 % på bare to måneder. Indsatsen er to timer om ugen.

Det er forskere på Rutgers University i New Jersey i USA, der har fundet frem til, at en kombination af meditation og udholdenhedstræning, udført mere eller mindre samtidig, klæder deltagerne på til ikke at lade sig overvælde af problemer eller negative tanker.

Det er første gang, at nogen har kigget på de to metoder sammen. Hver for sig er de i forvejen kendt for, at de kan have en positiv effekt på depression.

Forsøgsdeltagerne var 22 studerende, der led af depression, samt 30 ’mentalt raske’ studerende, og begge grupper rapporterede positivt tilbage efter de to måneder. Træningen kan altså også hjælpe generelt på negative tanker og ikke ’kun’ på depression.

LÆS OGSÅ: 10 symptomer på du lider af depression

Deltagerne fik nye evner

I forsøgsperioden begyndte de studerende med 30 minutters fokuseret meditation efterfulgt af 30 minutters konditionstræning to gange om ugen. De fik at vide, at hvis deres tanker om fortid eller fremtid løb af med dem, skulle de vende fokus tilbage til åndedrættet. Det gjorde de studerende med depression i stand til at acceptere øjebliksændringer i deres opmærksomhed, lyder konklusionen.

Forskerne fandt frem til, at gruppen af deltagere med depression ved at fokusere deres opmærksomhed og træning faktisk tilegnede sig nye kognitive evner. Det gjorde dem bedre til at behandle information og til at reducere overvældende mængder af minder fra fortiden.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: