5 ting, der holder slidgigt i skak

Ud over at leve et aktivt liv med regelmæssig træning er der en lang række andre ting, som du selv kan gøre for at holde slidgigten på afstand – eller reducere smerterne, hvis du allerede er ramt.

Undervandsbillede af kvinde

MOTION MOD SLIDGIGT Ved at leve et aktiv liv forebygger du slidgigt.

© iStock

Ved slidgigt ødelægges brusken mellem knoglerne. Herved gnider knoglerne mod hinanden, hvilket giver mange smerter. Der er som sådan ingen medicinsk kur mod sygdommen, og den bliver kun værre og værre med årene. Derfor gælder det om at forebygge, og det kan du blandt andet gøre ved fysisk træning, som også forsinker symptomerne i at udvikle sig.

Disse 5 ting hjælper til at holde slidgigt på afstand

Undgå overvægtFor hvert kilo, du tager på, øges din risiko for slidgigt i knæene på grund af tyngden fra din kropsvægt. Hvis du allerede har slidgigt i knæene, vil sygdommen forværres hurtigere, hvis du er overvægtig, mens den vil udvikle sig langsommere, hvis du smider nogle kilo. Med et BMI på 30, hvilket er lige på grænsen mellem overvægtig og fed, tyder det på, at du har en 8 gange større risiko for slidgigt, end hvis du er normalvægtig med et BMI på omkring 20.

Beregn dit BMI her.

Få hurtigt styr på dine sportsskader

Har du et aktivt træningsliv, kan det ikke undgås, at du af og til får skader. Sørg for, at alle dine småskader heler helt op så hurtigt som muligt, for hvis de får lov til at ligge og ulme, kan de lige så stille udvikle sig til slidgigt, som du aldrig slipper af med. Den slags småskader går ofte først og fremmest ud over brusken i leddene, og det kan hurtigt føre til inflammation i kroppen, hvilket er første skridt på vejen mod slidgigt.

Tænk leddene ind i din træningSelv en relativt mild belastning af leddene kan føre til slidgigt, hvis belastningen gentager sig eller varer længe ad gangen. Så hvis du træner intenst og langvarigt, kan du overveje at skifte til en sportsgren, der ikke er så hård ved dine led. Det gælder fx svømning, cykling eller sågar løb, hvis det vel at mærke foregår på et blødt underlag og med gode, stødabsorberende sko. I hverdagssituationer skal du undgå at sidde på hug eller på knæ i lang tid ad gangen, da det kan føre til slidgigt i knæ og hofter.

Overvej hormonterapi

Efter overgangsalderen falder østrogenniveauet i din krop. Da det kvindelige kønshormon har en beskyttende effekt på leddenes brusk, nedbrydes brusken hurtigere, hvilket kan føre til slidgigt. Flere undersøgelser har vist, at kvinder, som får eller har fået hormoner for at afhjælpe hedeture eller forebygge knogleskørhed, har en lavere risiko for at få slidgigt i hoften.

LÆS OGSÅ:Hvad er knogleskørhed, og hvorfor får man det?

Prøv dig frem med kosttilskudGenerelt er der begrænset videnskabelig dokumentation for den gavnlige effekt af kosttilskud mod slidgigt, men mange mennesker oplever alligevel en positiv effekt. Det gælder i særlig grad glukosamin, et sukkerstof, der findes naturligt i brusk. Andre undersøgelser peger på, at hybenpulver sænker stivheden i leddene, men ikke begrænser smerterne, mens ingefær har en vis dokumentation for at kunne reducere både stivhed og smerter.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background