Flere sunde gevinster ved kaffe

Kaffen er bedre end sit rygte. Se alle fordelene ved en kop kaffe.

Din risiko for at få type 2-diabetes sænkes

Hver eneste kop kaffe sænker din risiko for at udvikle type 2-diabetes. Forskerne ved ikke, præcis hvilke stoffer i kaffen der skal have æren for den positive virkning, for koffeinfri kaffe virker lige så godt, så man formoder, at det måske skyldes kaffens mange antioxidanter eller indholdet af magnesium.

En undersøgelse fra Harvard School of Public Health viser, at kvinder, der drikker seks kopper dagligt, har cirka 40 pct. lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes. Det bakkes op af flere andre studier fra blandt andet Australien, England og Sverige.

En svensk undersøgelse foretaget på 8000 personer viser, at kvindelige storforbrugere af kaffe sænker deres risiko for at få type 2-diabetes med hele 75 pct.

Dit hjerte-kar-system bliver styrket

Lige når du indtager kaffe, stiger dit blodtryk og puls, men det er ganske ufarligt, da trykket falder igen efter et par timer. En norsk undersøgelse med over 23.000 sygeplejersker viser, at 1-3 kopper filterkaffe om dagen faktisk nedsætter risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdomme med 24 pct.

Det bakkes op af flere amerikanske undersøgelser, der ligeledes viser, at folk, der jævnligt drikker kaffe, har lavere risiko for at få hjerteproblemer.

Du hjælper maven

Mange forbinder kaffe med noget, der irriterer maven og får den til at producere mere syre. Men mørkristede kaffebønner indeholder rent faktisk et stof, der mindsker mavens produktion af syre.

Forskere fra universitetet i Wien har fundet ud af, at kaffe er rig på stoffet N-methylpyridinium, der tilsyneladende blokerer for cellernes syreproduktion. Drikker du meget kaffe, kan andre stoffer, bl.a. koffein, dog stadig genere maven.

Din risiko for tarmkræft bliver sænket

Med fire kopper kaffe dagligt kan du sænke din risiko for at få tarmkræft, viser en svensk undersøgelse. Man formoder, at det skyldes, at maden ryger hurtigere igennem systemet, når du drikker lidt kaffe, og at kaffe desuden mindsker kroppens udskillelse af galdesyrer.

Din træning virker endnu bedre

Forskning med ni cyklister, der først fik koffeinfri kaffe og senere almindelig kaffe en time før træning, har vist, at udholdenheden var signifikant forbedret efter indtagelse af almindelig kaffe.

Cyklisterne, der gav den fuld gas, kunne holde ud et kvarter længere efter indtagelse af 330 mg koffein, og samtidig vurderede de, at det havde været knap så hårdt, som da de var tanket op med koffeinfri kaffe. Formentlig fordi kaffe indvirker på det sympatiske nervesystem.

Fedtforbrændingen var ligeledes væsentlig forbedret efter indtag af koffeinholdig kaffe, mens kulhydratforbrændingen var den samme.

Mest læste lige nu
Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

1. december

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

Mere om Forebyggelse
Forebyggelse

Arvelige sygdomme: 5 ting, du bør overveje, før du bliver testet

Forebyggelse

Hvorfor har jeg ondt i maven?

Forebyggelse

Sådan passer du godt på dine tænder hele livet

Forebyggelse

51-årige Birgitte lever med sclerose: "Alt har en pris"

Forebyggelse

Sclerose: Her er 7 typiske tegn, du skal holde øje med

Forebyggelse

Den bedste behandling mod neglesvamp

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Forebyggelse

Knyster på fødderne – sådan lindrer du smerterne

Forebyggelse

Styrk dit immunforsvar – du får 5 gode tips lige her

Forebyggelse

Hvad er immunforsvaret – og hvordan virker det?

Forebyggelse

Hvorfor klør det i min hovedbund?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler