Disse fisk er allerbedst for dig

Vælger du rigtigt, er der en stor sundhedsgevinst at hente.

Kvinde med lille fisk i munden

Det er ikke ligegyldigt for din sundhed, om du vælger laks eller torsk til middagsbordet. Vil du spise fisk, der er sundt for hjertet, skal du nemlig gå efter fede fisk, som fx laks.

LÆS OGSÅ: Derfor er laks en superfood

Et studie viser, at jo mere fed fisk du spiser, jo mindre er risikoen for at få en blodprop i hjertet. Årsagen er omega-3 fedtsyrer, som fed fisk er fuld af.

Gevinsten er størst for kvinder

Blandt den femtedel af kvinder i studiet, der spiste mest fed fisk, fandt forskerne 22 % færre tilfælde af blodprop i hjertet, i forhold til dem, der spiste mindst fed fisk. For mændene var tallet 12 %.

Studiet er lavet af bl.a. hjerteafdelingen på Aalborg Universitetshospital i Danmark, og forskerne er kommet frem til resultaterne ved at følge knap 60.000 mennesker i 17 år og observere antallet af blodpropper i hjertet sammenholdt med deltagernes spisevaner.

LÆS OGSÅ: 8 vigtige spørgsmål om slagtilfælde

Sæt fed fisk på menuen

De officielle anbefalinger lyder, at du helst skal have 350 gram fisk om ugen, hvoraf cirka 200 gram skal være fed fisk. Blandt de mest kendte fede fisk er: Makrel, sild, stenbider, laks, sild, hellefisk og regnbueørred.

Mange af os får for lidt fisk. Her kan fiskeolietilskud gøre godt

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background