Jeg bliver træt, når jeg ikke spiser kulhydrater – hvad gør jeg?

Jeg er begyndt at skære ned på kulhydraterne, fordi jeg får det bedre i maven af det, og fordi de ofte er så udskældte i pressen. Men jeg synes, jeg bliver så træt og mangler energi, når ikke jeg får dem dagligt. Skal jeg bringe kulhydraterne tilbage i min kost – eller kan jeg få energien fra andre kilder?

19. april 2012 af I FORM

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer

 

Hele din krop – og specielt din hjerne – er afhængig af kulhydrater. Musklerne bruger kulhydrater som brændstof, og dyrker du regelmæssigt udholdenhedstræning, skal der kulhydrater til, før du kan præstere optimalt.

Hjernen har også brug for, du tanker rigtigt op, for uden kulhydrater bliver du sløv og kan ikke tænke klart. Og netop træthed, hovedpine og mangel på energi er de helt klassiske symptomer på, at du får for få kulhydrater.

Jeg ved, at kulhydrater den seneste tid har været udskældte og gjort til synder for både ekstra kilo på sidebenene og en usund krop, men sandheden er, at du har brug for dem. Det handler bare om at vælge de rigtige!

For simple kulhydrater som hvide ris, hvid pasta og hvidt brød bidrager ganske rigtigt ikke til din sundhed. Du skal i stedet spise fuldkornsprodukter og grove grønsager, der mætter rigtig godt, fremmer fordøjelsen og kun påvirker blodsukkeret moderat. De bidrager også til et højere og mere stabilt energiniveau, end du har nu, og kan desuden prale af en række andre sundhedsfremmende effekter.

Fuldkornsmel og gryn er nemlig fremstillet af hele korn, så du spiser også alle skaldele og mellemlag. Det giver dig det velkendte høje indhold af kostfibre, flere sunde fedtstoffer og et langt større indhold af vitaminer og mineraler, så du via fuldkornsprodukterne bliver beskyttet mod en række livsstilssygdomme, fx diabetes, kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Jeg har udviklet en simpel tallerken-model, som sikrer dig et sundt måltid – hver dag.

Halvdelen af din tallerken skal du fylde med grønsager, frugter og/eller bær, ¼ af pladsen skal fyldes op med proterinrige fødevarer (fx magert kød, fisk, æg og mejeriprodukter), mens den sidste ¼ af tallerknen udgøres af det traditionelle kulhydratrige tilbehør som kartofler, ris, pasta eller brød – dog af den grove slags.

Hvis du sammensætter din tallerken efter denne model, når du spiser hovedmåltider, så vil du ikke alene få mere energi, men faktisk også have fundet løsningen til permanent at holde vægten nede! Og det bedste er, at du ikke behøver at frygte kulhydraterne, så du kan snildt spise sammen med resten af familien eller til selskaber. Det, mener jeg, er den sundeste og mest realistiske måde at spise på.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: