Hvad er LCHQ?

Fordelen med LCHQ-kuren er, at den er en moderat low carb-kuren. Ca 20 procent af dine kalorier skal komme fra kulhydrater og er derfor god til dig, der træner.

Find den perfekte slankekur.

LCHQ/Isodieten

LCHQ (low carb high quality) er moderat low carb-kost. Ca. 20 pct. af de kalorier, du spiser, må komme fra kulhydrater. De øvrige 80 pct. skal deles 50/50 mellem sundt fedt og protein.

Kurens ophavsmand, den svenske ernæringsekspert Fredrik Paulún, mener, at vi af hensyn til vores sundhed har brug for at spise nogle kulhydrater – blandt andet for at beholde lysten til træning og et sundt insulinniveau, der ikke dykker for meget.

Grønsager, rodfrugter, frugt og selv små mængder ris, quinoa og bulgur er tilladt – særligt til dig, der træner. Kuren er restriktiv over for mættet animalsk fedt og tilsætningsstoffer.

LCHQ har en "lillesøster" i Isodieten, der fokuserer på vægttab. Den tillader lidt flere kulhydrater og en begrænsning på 1600 kcal om dagen.

Vil du skrue ekstra op for din fedtforbrænding via kosten, så er keto-diæten en strategi for dig. Bliv klogere på, hvordan du opnår ketose her.

Martin Kreutzers kommentar

LCHQ vil være forholdsvis nem at følge også for dig, der træner, da både lidt frugt og fuldkorn er tilladt. Der er generelt et fint fokus på velvære og gode, sunde og naturlige råvarer.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background