7 fælder, der gør din salat kalorietung

Salat er et måltid, som mange af os hiver frem, når vi gerne vil spare på kalorierne. Overvej i så fald gerne, hvilken topping du putter på, så du ikke – uden at tænke over det – gør let til tungt. Diætisten deler en række ingredienser, der kan snyde.

Kvinde spiser salat med kalorietung topping som pesto og nødder

KALORIELET - Pinjekerner og pesto smager skønt, men vær opmærksom på det høje fedtindhold.

© iStock

Nødder, ost, dressing, bacon – det smager fantastisk at strø lækre toppings på salaten. Og selvfølgelig skal dine smagsløg forkæles med mere end revet gulerod. En del af os vælger imidlertid salaten som måltid, når vi gerne vil spare lidt på kalorierne. Og her kan de gode sager på toppen hurtigt trække det samlede fedtindhold fra light til heavy – tit helt uden at du tænker over det.

Læs diætistens forbehold og gode råd om de mest almindelige drys til salaten.

Disse ingredienser kan snyde det samlede fedtindhold i salaten

Sesamfrø
© iStock

Sesamfrø

De knaser dejligt og giver tekstur til salaten. Prøv fx at vende tomatbåde i dem. Men strø dem om dig med måde, for de har et kalorieindhold som nødder.

Edamamebønner
© iStock

Edamamebønner

Den sprøde grønne bønne, der stammer fra det japanske køkken, er en lækker proteinbombe. Men husk på, at den – og andre bælgfrugter – har et kalorieindhold på linje med kogt ris og pasta.

Avocado
© iStock

Avocado

Planteolier, E-vitamin og kostfibre gør den pæreformede frugt supersund. Men overvej mængderne, for den indeholder 5-6 gange flere kalorier end fx tomat.

Nødder
© iStock

Nødder

Meget populær snack og knasende tilbehør til salater – især efter en hurtig ristning på panden. Kaloriemæssigt er vi dog i den tunge ende af skalaen med 500- 600 kcal pr. 100 g.

Ost
© iStock

Ost

Parmesan, halloumi og mozzarella – ost er lækkert på toppen! Bare du husker at bruge det som krymmel. Hytteost er undtagelsen, da den fås med et fedtindhold helt nede på 1,5 procent.

Parmaskinke
© iStock

Bacon

... eller parmaskinke, der er stegt på panden eller ristet i ovnen, tilfører knas og salt i salaten. Men det kan du også få på andre, mere magre måder, fx med kalkunbacon.

Pesto
© iStock

Dressing

Vær opmærksom på, om du vender salaten i pesto, cremefraichedressing eller olie-eddike-dressing. Den sidstnævnte er nem at fortynde med soja, citronsaft eller eddike, der trækker kalorieindholdet ned.

Kilde: Stine Junge Albrechtsen, diætist

Artiken blev bragt i I FORM nr. 7/2022

Newsletter background