Kvinde spiser morgenmad

Du hjælper forbrændingen på vej ved at spise et fedtfattigt mejeriprodukt fra morgenstunden

© iStock

Forbrændingsguide - morgen

Her får du I FORMs forbrændingsguide. Du kan gøre en del, allerede de første timer af dagen, for at øge din forbrænding.

31. maj 2011 af I FORM-redaktionen

Forbrændingsguide: middag

Forbrændingsguide: aften

 

Kl. 6.00

Drik et stort glas vand

Vækkeuret ringer, og du vakler hen til vandhanen og drikker et glas vand på tom mave. Ifølge tyske forskere øger det dit stofskifte med 30 pct. i den første time efter indtaget. En 30 pct. stigning svarer kun til ca. 25 kcal, så regn ikke med at drikke dig slank i vand, men benyt det til at sparke gang i forbrændingen.

Kl. 6.15

Løb en tur i højt tempo

Jo højere puls du træner med, jo flere kalorier brænder du af. Undersøgelser viser, at du kan fordoble kalorieforbruget, hvis du i stedet for en rolig gang jogging løber hårdt tempoløb. Den enorme gevinst skyldes ikke kun, at du minut for minut forbrænder flere kalorier, men også at du i timerne efter intensiv træning har en øget forbrænding, der bidrager med 20-30 pct. ekstra kalorier.

Regn med, at hvert minuts intensiv træning forbrænder 12 -15 kcal. Synes du, at det er hårdt at holde intensiteten oppe, så prøv at arbejde mere intervalbaseret med din træning. Det kan du gøre ved at dele selve træningspasset op i mindre bidder, hvor du virkelig går til stålet, eller ved alternativt at træne to gange på en dag i stedet for én gang. Løb fx en rask lille morgentur inden badet, og suppler med endnu et kort træningspas sidst på eftermiddagen.

Det rigtige outfit til den hårde træning

Kl. 7.00

Husk morgenkaffen

Morgenmad er en god ting. Spis fx en portion havregryn med skummetmælk, og drys godt med kanel på. Kanel er nemlig et af de krydderier, der øger din forbrænding en anelse. Drik gerne en stor kop kaffe samtidig. Koffeinen i kaffen giver din forbrænding endnu et lille spark opad.

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/49/1/44/4716276?redirectedFrom=fulltext

LÆS OGSÅ: Havregrød er den sundeste fastfood

Spis fedtfattige mejeriprodukter

Undersøgelser sætter en tyk streg under kalks evne til at binde fedt i tarmen. Herved forhindres kroppen i at optage fedtet, der i stedet ryger ud i den anden ende. Effekten får du især, hvis du spiser de magre mejeriprodukter, og der er derfor flere gode grunde til at gøre disse til en central del af den slankende dagskost. Gå efter skummetmælk og fedtfattige surmælksprodukter – både til morgenmaden, som mellemmåltid eller fx som dressing til aftensmåltidet.

https://www.jabfm.org/content/jabfp/18/3/205.full.pdf



Kl. 8.30

Drik grøn te

Lav en kande grøn te, når du møder på arbejdet – og drik den i løbet af dagen! Undersøgelser viser, at teen kan understøtte dit vægttab ved både at løfte forbrændingen og få kroppen til at favorisere fedt som energikilde. Det er dokumenteret, at du primært løfter stofskiftet, hvis du indtager større mængder af koffein, end du er vant til. Apropos koffein, så er det primært dette stof, der giver teen sin stofskiftefremmende effekt. I modsætning til kaffen kan teen desuden prale af en lang række antioxidanter.

Prøv vores gratis kalorieberegner og få styr på, hvor mange kalorier netop du har brug for hver dag.

Kilde: Martin Kreutzer

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: