Løbestil
Løbestil

Din løbestil er afgørende for, hvilken type løbesko, du bør løbe i - men ved du, hvilken løbestil du har? Læs om 3 almindelige løbestile her på siden.

Hvilken løbestil har du?

Når vi snakker løb, kan du have én af tre typer fødder. Du kan ikke umiddelbart selv se hvilken. Men den måde, du slider dine sko på, kan give dig et praj. Og en specialist vil også kunne afgøre det ved at se på din fod og måde at løbe på.

17. august 2012 af I FORM

Løbestil

Med en fodskanner kan du måle, hvordan du lander og sætter af på foden, og hvor trykket på foden er hårdest. Billederne herunder er taget med en fodskanner. Rødt viser, hvor trykket er størst. Du kan være heldig at løbe ind i en fodskanner ved større løbsarrangementer eller i specialløbebutikker.

Det er ikke ligegyldigt, hvilke løbesko du løber i. Derfor har vi her samlet alt det, du skal vide, inden du køber løbesko.

Løbestil nr. 1: Overpronation

Når foden falder indad

Foden nedenfor overpronerer, dvs. falder for meget ind mod indersiden. Trykket på foden er størst på indersiden. Kvinder og platfodede pronerer ofte. Gamle sko vil her typisk hælde indad set bagfra.

Hvilken sko? Pronerer du, skal du have en såkaldt anti-pronationssko. Den er bygget stift op på indersiden, så den støtter og forhindrer foden i at pronere. Og den har også en kile under svangen, så foden bliver rettet lidt op. Endelig har den en stiv hælkappe, der holder foden på plads.

Løbestil nr. 2: Oversupination

Når foden falder udad

Løberen her lander meget på ydersiden og vil fortsætte langs ydersiden, til han sætter af igen. Folk med høj vrist og svang vil ofte supinere. Gamle sko vil være særlig slidt på ydersiden.

Hvilken sko? Oversupinerer du, har du brug for en sko med god støddæmpning især forrest, så foden ikke tvinges yderligere udad. Skoen skal være fodformet gerne med en bred buet forfod og ingen kile i svangen. Kig dig godt for der findes ikke mange deciderede anti-supinationssko.

Løbestil nr. 3: Neutral fod

Når foden ingen steder falder

Har du en neutral fod, vil du hverken falde indad eller udad på foden og derfor heller ikke slide ekstra på dine led og sener. Du vil lande på ydersiden af hælen, rulle videre over mellemfoden og sætte af hen over storetåen. Dine gamle, slidte sko vil stå lige, hvis du ser på dem bagfra.

Hvilken sko? En neutral løbesko skal have ensartet hårdhed i mellemsålen, så den ikke tvinges til en af siderne. Den skal også have en tætsiddende, stiv hælkappe, der holder på foden.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler